اثر سملویس ؛ تعصب روی نظرات قبلی

اثر سملویس ؛ تعصب روی نظرات قبلی

در سال ۱۸۶۱ پزشکی مجار به نام ایگناز سملویس مقاله ای با عنوان “اگر پزشکان پیش از عمل زایمان دست ها را بشویند، میزان مرگ و میر مادر و نوزاد تا یک دهم کاهش می یابد”

ادعای او امروزه در علم پذیرفته شده است.اما در آن زمان بین مردم پذیرفته نشد.آنها باور نداشتند یک پزشک هم امکان دارد دستانی آلوده به میکروب داشته باشد و این میکروب ها موجب مرگ نوزادان یا مادران شود.

سملویس بر روی این نظر خود پافشاری بسیاری کرد ،اما نه تنها پافشاری او به نتیجه ای نرسید و مردم این ادعا را نپذیرفتند، بلکه او را به تیمارستان فرستاند و او در تیمارستان بر اثر ضرب و شتم نگهبانان درگذشت!

اثر سملویس به همین دلیل نام او را به خود گرفت.این اثر به معنای “عدم پذیرش باورمندان در مواجهه با دلایل رد باور خود است” . این اثر که نشانی از تعصب بر روی یک نظر می باشد ،نوعی فیلترینگ دلایلی است که بر خلاف نظر ماست. به نوعی می توان این اثر را نوعی سو گیری دانست. چرا که فرد ممکن است یکسری نکات بی ارزش را بعنوان شواهد مهم در نظر بگیرد یا هر چیزی را بعنوان تایید نظر خود تعبیر و تفسیر کند.

همانطور که گفته شد اثر سملویس می تواند در هر موردی رخ دهد. احتمالا شنیده اید که وقتی کسی عاشق کسی می شود، واقعیات ناپسند طرف خود را نادیده گرفته و خصوصیات بی اهمیت و معمولی او را برجسته تر در نظر می گیرد.

این اثر همه جا و در هر موردی ممکن است روی دهد.در میان بحث ها شاید بارها شاهد چنین رویکردی بوده باشید. اما فراموش نکنیم ، معمولا کسانی که خودشان دچار چنین تعصبی هستند ، دیگران را متعصب خطاب می کنند، پس ممکن است خود ما دچار این نوع تعصبات باشیم و آن را به دیگری نسبت دهیم.

#arian_x

برای مطالعه بیشتر در مورد این اثر

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/4860176

کانر، کلیفورد. تاریخ علم مردم

https://doi.org/10.1016%2Fj.jsha.2013.04.003

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.