چرا نسبیت معتبر است و ابطال نشده است

چرا نسبیت معتبر است و ابطال نشده است (پاسخ به شبه علم جدید)

یکی از ادعاهای جدید و عجیبی که اخیرا از سوی برخی مطرح می شود، ابطال و مردود شمردن نسبیت است. این ادعاها از سایر اشکال شبه علم خطرناک تر است، چرا که ظاهر آن کاملا علمی می نماید، در صورتی که مخالفت صریح با یک نظریه معتبر و تایید شده ی علمی با خروار ها شواهد است.گاهی افراد برای موجه شدن ادعای خود معادلاتی ارائه می کنند و یک مخاطب غیر متخصص( در فیزیک) کاملا مردد میشود.

در این مطلب به بخشی از شواهد و مدارک محکم و معتبری که از نسبیت پشتیبانی می کنند اشاره خواهیم کرد.اما نکته ای لازم است ذکر شود این است که نسبیت نیز مانند هر نظریه علمی ممکن است نواقصی داشته باشد و نیازمند تصحیح یا تکمیل باشد، بر هیچ متخصصی در زمینه کیهانشناسی پوشیده نیست که نسبیت هم یک باور قطعی نیست ،چرا که اساسا در علم هیچ نظریه ای قطعی قلمداد نمی شود .شاید خود من که در اینجا در مقام دفاع از نسبیت هستم،این نظریه را یک نظریه قطعی نمی دانم، اما به هر حال این نظریه بسیار معتبر و تا به امروز همچنان از شواهدی محکم و متعدد برخوردار است.پس نادیده انگاشتن این شواهد و مدارک متعدد چیزی جز ادعایی مضحک نیست.

اصلی ترین شواهد برای نسبیت

نظریه نسبیت عام، گرانش را بعنوان یک حالت هندسی به جای یک نیرو توضیح می دهد.و توضیح فعلی گرانش در کل فیزیک نوین بر پایه همین نظریه است. به عبارت خیلی ساده اگر نسبیت را مردود بدانیم به کل کیهانشناسی نوین از اساس باید دوباره توضیح داده شود و جایگزینی برای کل کیهانشناسی نوین ارائه شود. مخالفان نسبیت معتقدند جایگزین آن با مدل های کوانتومی ممکن است.اما این ادعا شدت خطای آنها را از درک مفاهیم پایه ای کیهانشناسی را نشان می دهد.چرا که اگر چنین چیزی ممکن بود تمام تلاش ها و موانع پیش رو برای کشف نظریه ای برای همه چیز وجود نداشت.ما از ابتدا با پیدایش مدل های کوانتومی دیگر نسبیت عام و تعریف گرانشی آن را کنار گذاشته و با مدل های کوانتومی خود تمام مشکلات در توصیف کیهان را از پیش رو بر می داشتیم.

اما جدای از این مسأله ، ما شواهدی داریم از پیش بینی و توضیحات درست و دقیق نسبیت از کیهان .یکی از این شواهد وجود سیاهچاله‌ها به‌عنوان وضعیت پایانی ستاره‌های بزرگ است که نسبیت عام آن را پیش‌بینی کرده و ما امروز شواهد گسترده‌ای داریم که تابش بسیار شدیدی از بعضی از انواع اجرام اخترفیزیکی مثل ریز اختروش ها وجود دارد که نشان دهنده وجود سیاهچاله‌ها است. نمونه ی واضح دیگری که وجود دارد هسته کهکشانی فعال است که آن نیز نتیجه وجود سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم است.

مورد دیگری که امروزه ما بعنوان اصل رایج و پذیرفته کیهانشناسی میشناسیم انبساط کیهان است که آن نیز نتیجه مدل های نسبیتی کیهانشناسی است.

یکی دیگر از مدارک بسیار روشن و معتبر برای تایید نسبیت ، پیش بینی وجود امواج گرانشی بود که در سال ۲۰۱۶ پس از گذشت صد سال(از زمان پیشبینی آن توسط نسبیت) مشاهده و تایید شد . به عبارت خیلی ساده ، نسبیت اینشتین وجود چیزی را پیشبینی کرد که صدسال بعد این پیشبینی مشاهده شد و درست از آب درآمد!اما برخی همچنان معتقدند نسبیت کاملا و تمام و کمال باطل است!

یکی دیگر از نتایج پذیرفتن نسبیت انتقال به سرخ گرانشی است که اکنون در آزمایشگاه و رصد ها اندازه‌گیری شده‌ است. مورد دیگر اتساع زمان گرانشی در میدان گرانشی زمین است که نتیجه پذیزش نسبیت بود و امروزه دفعات زیادی با بهره‌گیری از ساعت‌های اتمی بررسی شده و می شود. و سامانه جهانی ” GPS ” که امروزه همه ما با آن آشنا هستیم بر اساس همین نظریه نسبیت است!

مورد دیگری که نسبیت پیشبینی میکرد و امروزه با تصاویر ماهواره ای و رصدهای دقیق قابل شناسایی است خم شدن نور بر اثر گرانش است که منجر به “همگرایی گرانشی” می شود . ما در تصاویر مختلف نیز خمش نور را به وضوح میبینیم و به راحتی این تصاویر از هابل ، چاندرا و… ثبت شده اند و امروزه به امری بدیهی در مشاهدات بدل شده اند.این پدیده بعلاوه تاخیر زمانی ناشی از گرانش که به تاخیر شاپیرو معروف است کاملا بر اساس نسبیت توضیح داده میشود و هیچ توضیح دیگری برای آن وجود ندارد.

همانطور که دیدیم شواهد بسیار معتبر و روشنی برای تایید و اعتبار نسبیت وجود دارد و ما تنها بخشی از آنها را در اینجا آوردیم(برای مثال اخیرا در پژوهشی به سرپرستی توماس کالت نسبیت عام بار در مقیاس کهکشانی تایید شد¹) اما برخی افراد با دلایل غیر تخصصی و غیر معتبر خود (با هر هدفی که دارند) سعی در ابطال این نظریه معتبر را دارند.باز در آخر تاکید می شود ،این دفاع به معنای قطعیت نسبیت نیست و نسبیت هم مانند هر نظریه می تواند در آینده ،تصحیح یا تغییر داده شود، اما تا امروز هیچ ادعای علمی در رد آن نیست که از اعتبار کافی برخوردار باشد.
#arian_x ✍

2 دیدگاه برای «چرا نسبیت معتبر است و ابطال نشده است»

  • سپتامبر 17, 2022 در t 10:08 ب.ظ
    Permalink

    سلام، اولین نکته ای که با ورود به سایت وزین شما جلب توجه می کند، نقصان عنوان، شناسه، خط مشی و اصولاً هرگونه توضیحی در مورد خود سایت است که بسیار برای من شوکه کننده بود

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *