قرارداد یک طرفه !

#یادداشت
#چرتنویس

قرارداد یک طرفه !

بیشتر ما آدم ها یک قرارداد یک طرفه با دنیا داریم. یعنی در خیال و تصور خود، دنیایی تخیلی را ساخته و سپس دنیای “واقعی” فعلی خود را با آن دنیای “خیالی” قیاس می کنیم!

اغلب گله مندی ها و شکایات و ناخوشی های ما ، از یک توقع بیجا سرچشمه می گیرد. یک توقع واهی از دنیایِ خیالی که دائماً در حال قیاس دنیای خودمان با آن هستیم. در حالی که هیچگاه دنیا با ما قول و قراری نداشته که اینچنین نباشد . هیچگاه قراردادی امضا نکرده که همه چیز بر وفق مراد ما باشد. دنیا هیچگاه ریاکاری نکرده است.زیر قول خود نزده و تظاهر به نیکی یا بدی نکرده است.

برای مثال کسی بیست سال در زندگی برای بدست آوردن ثروت تلاش می کند و به مراد خویش نمی رسد. اگر در افکار او گله ای از این عدم دستیابی به ثروت وجود داشته باشد، به این معناست که در دنیای خیالی او ، هرکسی بیست سال تلاش کند به ثروت خواهد رسید. در صورتیکه دنیا هیچوقت قول نداده که هرکسی بیست سال تلاش کرد به ثروت می رسد. یا حتی قول نداده که اگر بیست سال تلاش کرد، یقیناً آنچیزی که دارد هم از دست نمی دهد. هیچوقت قول نداده تا مصائب بدتری پیش پای او قرار نگیرد و …

هر کدام از ما دنیای خیالی منحصر بفردی میسازیم .به آن معنا می دهیم و سپس با معنایی که به آن تحمیل کرده ایم درگیر می شویم.

جمله ای منتسب به جی دی سلینجر هست که می گوید:
قرار نیست من جوری زندگی کنم که دنیا دوست دارد. خوب طبعا قرار هم نیست دنیا هم همانطور بچرخد که من دوست دارم…

شاید تعبیر بهتر این باشد که اصلاً دنیا و زندگی ای که دوست داریم ساخته و پرداخته ی انتزاعات موهوم ماست . اینکه دنیا همانطور که ما دوست داریم نچرخد، به معنای فرض های خطاییست که از دنیا داریم و دنیای واقع هیچگاه بر خلاف روند خود نچرخیده است. چه بسا بر خلاف ما نیز نچرخیده است، “بلکه ما توقعی خیالی بر خلاف دنیا ساخته ایم.” این توقع که ما بدنیا می آییم تا همه چیز برای خوشنودی و ارضای تمایلات ما پیش برود.

ما می توانیم از بودن یا نبودن خود در این زندگی راضی یا ناراضی باشیم ، اما نمی توانیم از اینکه چرا دنیا با تمایلات ما سازگار نیست ، شکایت کنیم.حتی اگر با کمترین تمایلات ما سازگار نباشد.

#arian_x

2 دیدگاه برای «قرارداد یک طرفه !»

    • مارس 9, 2019 در t 5:46 ق.ظ
      Permalink

      مرسی از توجهتون 🎩🌹

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.