در جستجوی ماده تاریک ؛ ایجاد یک حسگر جدید در سرن

در جستجوی ماده تاریک ؛ ایجاد یک حسگر جدید در سرن

در سالهای اخیر ، بشر به موضوع بسیار غیر قابل منتظره ای برخورد؛ کیهان، تنها از ماده ی معمولی تشکیل نشده است. نه تنها فقط از ماده معمولی تشکیل نشده بلکه کمترین بخش از جهان ما را ماده تشکیل می دهد . این در حالیست که بخش اعظم جهان ما از انرژی تاریک و ماده تاریک تشکیل شده است. اما این تحول اساسی در دانش ما از کیهان،پرسش های اساسی را نیز مطرح کرد. ماده تاریک چیست ؟برای شناخت حدود 27% از جهان باید ماده تاریک را بشناسیم. اما تا امروز شناختی از ماده و انرژی تاریک نداریم. اما هردوی اینها مورد جدی ترین پژوهش ها قرار دارند و هر روز با ارتقاء فناوری هایی که در این راه نیاز هست، به شناخت آن نزدیکتر می شویم.در روزهای اخیر ، سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای ( CERN ) اعلام کرد ، قرار است برنامه ی مهمی برای نزدیکتر شدن به شناخت ماده تاریک اجرا شود.

در این برنامه پژوهشگران سازمان پژوهش های هسته ای CERN بدنبال احداث و ارتقای یک حسگر پیشرفته ، برای بررسی ذرات در فضاهایی که با ماده تاریک ارتباط دارند، هستند.

این سازمان که دارای برخورد دهنده بزرگ هادرونی ( LHC ) است ، بدنبال پژوهش بر روی ذرات سبک و ضعیفی است که در فعل و انفعالات خود با ماده تاریک ارتباط دارندـ این آزمایش به عنوان FASER شناخته می شود و قرار است حس گر جدید، به مراتب حساسیت بیشتری از قبل داشته باشند.

لمونت ( از پژوهشگران )در این مورد می گوید: این آزمایش به ما کمک می کند تا به پرسش های بی پاسخ در فیزیک ذرات بپردازیم. هدف ما این است که این فوتون های تاریک را پیدا کنیم. این پژوهش ها در سالهای 2021 تا 2023 شروع خواهد شد.

اکنون آشکارساز LHC توانایی تشخیص نور و ذرات ضعیف را ندارد ، اما با بکارگیری FASER ، این ذرات پیش از آنکه به ذرات مشخص – مثل الکترون – تبدیل شود، قابل بررسی خواهند بود.

این سازمان اعلام کرده FASER از لوازم آشکارساز کمکی ، استفاده می کند تا زمان و هزینه ی ساخت آن کاهش پیدا کند. طول این آشکارساز 5 متر و سیلندر مرکزی آن 10 سانتی متر خواهد بود ـ

توضیح: اگر ماده تاریک از ذرات تشکیل شده باشد، وجود جرم و برهم کنش آن با ماده ضروریست.
بنابراین اگر برهم کنش های آن را مورد بررسی دقیق قرار دهیم ، اطلاعات ارزشمندی بدست خواهیم آورد.

#arian_x ✍

منابع :

https://home.cern/news/news/experiments/faser-cern-approves-new-experiment-look-long-lived-exotic-particles

https://m.phys.org/news/2019-03-cern-lab-dark.html

1 دیدگاه برای «در جستجوی ماده تاریک ؛ ایجاد یک حسگر جدید در سرن»

  • ژانویه 26, 2023 در t 8:02 ب.ظ
    Permalink

    می توان از یک آن قبل از پیدایش آن را حدس زد

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *