تصویر اشتباه از کره زمین بدون آب

تصویر اشتباه از کره زمین بدون آب

تصویری در فضای مجازی منتشر شده که زمین را در حالت بدون آب نشان می دهد . این تصویر زمین را به شکل غیر کروی و دارای پستی بلندی های شدید نشان می دهد.اما این تصویر درست نیست.

جاذبه‌ی زمین در سطح، صاف نیست بلکه در برخی نقاط قوی‌تر از نقاط دیگر است. این بدین خاطر است که زمین یک کره‌ی کامل نیست و چگالی برخی مناطق آن از نقاط دیگر بیشتر است. این باعث می‌شود جاذبه‌ی سطحی تحت تأثیر قرار گیرد.

اگر شما بر روی سطح زمین قرار بگیرید جاذبه‌ی زمین شما را به طرف مرکز آن می‌کشد. ولی اگر در مجاورت مناطق متراکم‌تر که چگالی بیشتری دارند قرار بگیرید جاذبه‌ی آن‌ها شما را اندکی به طرف کناره‌ها نیز می‌کشد. این تصویر در واقع بیانگر این مطلب است؛ یعنی این نقشه‌ی جاذبه به گونه‌ای کشیده شده است که شما همیشه عمود بر سطح نشان داده شده به پایین کشیده می‌شوید.

این مطلب عجیب به نظر می‌رسد ولی در واقع بیان می‌کند که اگر شما در کنار یک تپه‌ی نشان داده شده در کره‌ی جاذبه قرار بگیرید شاقول مرکز زمین را نشان نمی‌دهد بلکه عمود بر سطحی که ایستاده‌اید را نشان می‌دهد. این تصویر گرافیکی عمداً اغراق‌آمیز نشان داده شده است تا میدان جاذبه‌ی ناصاف زمین را نشان دهد.

اما تصویر زمین بدون آب در واقعیت چگونه است؟ عمیق‌ترین اقیانوس زمین حدود ۱۱ کیلومتر عمق دارد که در مقایسه با قطر ۱۳ هزار کیلومتری آن ناچیز است. بنابراین اگر کل آب زمین کشیده شود تغییر زیادی در کرویت آن ایجاد نمی‌شود. بیشترین فاصله‌ی بین بلندترین کوه و عمیق‌ترین دریا حدود ۲۰ کیلومتر است که حدود یک دهم درصد قطر زمین است. در زیر تصویر زمین بدون آب را مشاهده می‌کنید. قطره‌ای که مشاهده می‌کنید در واقع مقدار آب کره‌ی زمین است.“>http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2015/09/22/earth_without_water_nope.html

5 دیدگاه برای «تصویر اشتباه از کره زمین بدون آب»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.