آیا سن ستاره متوزلابیشتر از عمر کیهان است؟!

#اشتباه
#شبه_علم

🌠سن ستاره متوزلا بیشتر از عمر کیهان است.

🚫این یک شایعه نیست که ستاره ای به نام متوزلا وجود دارد و البته سن او بالاتر از کیهان محاسبه شده بود.اما این تمام ماجرا نبوده و نیست.

🚷مروجان شبه علم همیشه به محض اینکه پدیده ای عجیب در علم شناسایی می شود ،آنرا دستاویزی برای ارائه شبه علم قرار می دهند.از آنجایی که اطلاع آنها همواره ناقص و به شدت پیش پا افتاده است و از مسائل تخصصی علم مورد نظر آگاه نیستند فورا شایعات بزرگتری را مطرح می کنند.در مورد ستاره متوزلا نیز اینچنین بود.آنها بعد از اینکه سن این ستاره برآوردی غیر عادی داشت سریعا تمام فیزیک،کیهانشناسی و…زیر سوال بردند.

✅اما در روش های اندازه گیری فواصل اجرام نکات بسیار پیچیده ای وجود دارد که گاهی چندین محاسبه صورت می گیرد و همچنان فاصله مورد نظر به درستی مشخص نمی شود.یعنی ممکن است یک جرم را پس از ند بار محاسبه همچنان در یک موقعیت نادرست تصور کنیم. یکی از این تکنیکهای محاسباتی که پس از محاسبات اولیه صورت گرفت.(یعنی پس از اینکه عمرستاره بیشتر از عمر کیهان تخمین زده شد) تلسکوپ هابل روی ستاره متوزلا انجام داد، اصل اختلاف منظر یا دیدگشت بود.
جابجا شدن ظاهری یک جرم نسبت به زمینه ناظر که معلول جابجا شدن ناظر باشد را اختلاف منظر (یا دیدگشت)می‌گویند. این حرکت ظاهری بر اثر حرکت انتقالی زمین رخ می دهد. این تنها اصل برای تعیین فواصل بسیار دور نیست، بلکه چندین و چند مسالهدر تعیین فاصله اجرام دخیل است و باعث می شود برخی اندازه گیری ها بارها تکرار شوند تا به فاصله معین و دقیق برسیم.

🔭محققان با اندازه گیری ها هابل ابتدا متوجه شدند این ستاره اثری از پدیده کانبالیسم است{{کانبالیسم در این نوعی کهکشان خواری برای جوان ماندن است}}
سپس در بررسی ها متوجه شدند ۸۰۰ سال عمر ستاره کمتر است و این به تقریبی حدود کیهان جوان بعد از بیگ بنگ می رسد.

🎇اما دونکته دیگر را نیز لازم است بدانیم:نکته اول اینکه هر محاسباتی که به پاسخ می رسد صرفا پاسخ نهایی و فاصله دقیق شیء مورد نظر نیست و ما تنها فاصله دقیق از محاسبات نهایی را معتبر می دانیم.نه تخمین هایی که حین محاسبات یک شیء تعیین می شود. البته نکته عجیبی که متوزلا را واجد سواستفاده کرد این بود که تخمین های تقریبی اولیه بیشتر از سن کیهان اعلام شد. یعنی اگر تخمین های اولیه به سن کمتر از کیهان می رسید هیچ توجهی به آن نمی شد.

🎆نکته دوم اینکه محققان هابل صریحا اعلام کرده اند که باز هم تحقیقات راجع به این شیء ادامه دارد و باز هم با بررسی بیشتر ممکن است سن آن کاهش پیدا کند. یعنی همچنان این تخمین فاصله ی دقیق و نهایی اعلام شده محسوب نمی شود.

#arian_x ✍


👽
👕
🖥منبع:

https://www.space.com/20112-oldest-known-star-universe.html

https://www.seeker.com/strange-methuselah-star-looks-older-than-the-universe-1767277716.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *