معرفی کتاب : کتاب علم به کجا می رود؟– ماکس پلانک

معرفی کتاب : کتاب علم به کجا می رود؟– ماکس پلانک

معمولا کتاب های علمی که برای عموم به نگارش در آمده مربوط به سال های اخیر است و اغلب این کتب به اوضاع علم در سالهای پر حادثه قرن بیستم(از لحاظ پربار بودن دستاورد های علم به ویژه فیزی) اشاره دارند.

اما کتاب علم به کجا می رود، به نگارش یکی از بزرگترین چهره های آن سالها ، ما را مستقیما به آن سالهای نه چندان دور می برد و مباحثی را پیش می کشد که همچنان تا امروز ، چالش برانگیز هستند.

شاید تصور شود که ماکس پلانک نیازی به معرفی ندارد و چهره ای کاملا شناخته شده است.اما به یک معنا چنین نیست، بسیاری از ما پلانک را میشناسیم ،اما از جایگاه دقیق او در عرصه علم بی خبریم و درک دقیقی نداریم. برای شناخت او کافیست به مقدمه ی خود همین کتاب رجوع کنیم.مقدمه ای که توسط یکی دیگر از بزرگان تاریخ علم بشر، آلبرت اینشتین نوشته شده است. با مطالعه این مقدمه مختصر از اینشتین و مقدمه دوم به قلم جیمز مورفی کاملا جایگاه واقعی پلانک را در می یابیم
جایگاهی که در آن سالها با خود اینشتین پرآوازه قابل قیاس است و در برخی جوامع شناخته تر از اینشتین بوده است.

بخش نخست کتاب با عنوان پنجاه سال علم، مروری است کلی به رویداد های مهم و برجسته علم فیزیک. بخش دوم با عنوان ” آیا جهان خارجی واقعیت دارد؟ ” با اشاره به شک گرایی آغاز می شود.در این بخش پلانک به شکاکیت که می پردازد و معتقد است در این عصر مهم، شکاکیت پس از اینکه همه چیز را به چالش کشیده، اکنون دامن علم را هم گرفته و مورد سوال قرار داده است.

پلانک در بخش سوم ادامه ی همین موضوع و تصویری که دانشمندان از واقعیت می سازند را پیگیری می کند . در بخش چهارم کتاب پلانک به قانون علیت و آزادی اراده می پردازد که همانطور که می دانیم این بحث از قدیمی ترین و در عین حال چالش برانگیز ترین مباحث فکری تاریخ بشر بوده است.

در بخش پنجم پلانک به بحثی با عنوان ” نسبی و مطلق ” می پردازد و در نهایت در بخش آخر با عنوان محاوره ای سقراطی ، گفتگویی میان اینشتین و مورفی را می خوانیم که با پایان همین بخش، کتاب نیز به پایان می رسد.
مطالعه این کتاب برای علاقه مندان به علم فیزیک و مباحث فلسفی آن توصیه می شود.

#arian_x ✍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.