برچسب فضیلت ؛ مردم سعی می کنند با برچسب های خود زندگی کنند !

برچسب فضیلت ؛ مردم سعی می کنند با برچسب های خود زندگی کنند.

اکثر آدم ها شخصیت هایی دارند که نه مطلقا خوب و نه مطلقا بد هستند. بیشتر مردم با صفاتی مانند صادق، عاقل،شجاع و …. شناخته نمی شوند یا به کلی واجد آنها نیستند. از سوی دیگر بسیاری از آنها با صفاتی مثل خجالتی، احمق، وحشی و… هم شناخته نمی شوند. معمولا اکثر آنها شخصیتی مختلط با برخی ویژگی های خوب و بد هستند. این تعبیر که آدم ها تلفیقی از ویژگی های خوب و بد هستند، نکته قابل قبولی است که روانشناس ها به می گویند.

ما باید در جهت تعالی شخصیت و فضیلت خود و دیگران تلاش کنیم. این از نکات بدیهی زندگیست. تصور کنید در جهانی پر از مردمان بی رحم، ،بی منطق، خودخواه، نفرت انگیز ، چگونه زندگی خواهیم کرد؟

اما چه استراتژی هایی برای ایجاد یک شخصیت بهتر وجود دارد ؟
پروفسور کریستین میلر ( استاد فلسفه ) در کتاب ” گسست شخصیت ” ، تعدادی از استراتژی های مختلف برای این هدف را توضیح می دهد.

یکی از این استراتژی های جالب به عنوان ” برچسب فضیلت ” معرفی می شود. این ایده جالب به ما می گوید ، افراد را با ویژگی های مفید و خوب مورد خطاب قرار دهید. حتی اگر آن ویژگی چندان در شخص مورد نظر برجسته نباشد.

به عبارت دیگر اگر اشخاص را با برچسبی مانند ؛ ” صادق ” یا
” مهربان ” ، خطاب کنید، آنها سعی می کنند ، صادق یا مهربان باشند.

با این روش می توان صداقت یا شجاعت یا مهربانی و دیگر صفات مفید و فضائل را در اطرافیان تحریک کرد. با توجه به برخی آزمایش ها، می دانیم که این روش ،حداقل در برخی موارد نتیجه می دهد.

مشهورترین آزمایش در سال ۱۹۷۵ توسط ریچارد میلر، روانشناس دانشگاه نبراسکا و تیم او انجام شد.آنها دانش آموزان را به سه گروه تقسیم کردند و به یکی از گروه ها لقب ” تمیز ” دادند و به آنها گفته شد که تمیز و مرتب هستند. اما به گروه دوم گفته شد که باید تلاش کنند تا مرتب باشند و به گروه سوم هیچ نسبتی داده نشد. نتایج نشان داد گروه نخست که به آنها القا شده بود، با اختلاف بسیاری نسبت به دیگران موفق شدند.[1]

مطالعه و آزمایش جالب دیگری که در این مورد انجام شد، توسط راجر یانسن و شیرلی مور در سال ۱۹۷۰ در دانشگاه مینه سوتا بود.
آنها کودکان را به دو دسته تقسیم کردند.به یک گروه برچسب ” همکاری ” ( تعاونی ) و به گروه دیگر برچسب ” رقابتی ” دادند.
در همان روز اول ، بچه ها بازی خانه سازی را شروع کردند. پس از آن مشخص شد هنگامی که بچه ها مشغول بازی بودند ، برچسب های خود را فراموش کردند.اما قطعه های بازی آنها دوبرابر پیشرفت کرده بود! [2]

آزمایش دیگری در حوزه های اخلاقی، مثل کمک به خیریه و کمپین جمع آوری بودجه محلی برای بیماران اِم-اِس ( multiple sclerosis) توسط رابرت کراوت انجام شد. در این آزمون به افراد برچسب سخاوت زده شده بود، یعنی به آنها گفته شده بود : ” شما فرد سخاوتمندی هستید. من آرزو دارم بیشتر افرادی که ملاقات میکنم ، مثل شما خیرخواه باشند.”

به نصف افراد دیگری که مورد آزمون قرار گرفته بودند، چنین برچسبی زده نشده بود. نتایج نشان داد تفاوت قابل توجهی در میزان کمک افراد در دسته اول و دوم وجود داشت.(در دسته اول تعداد بیشتری از افراد کمک کردند.)[3]

نتایج مشابهی از چنین آزمایش هایی در حوزه های مختلف وجود دارد.برای مثال برچسب ” اندیشمند ” که در آزمونی توسط آنجلو استرنتا و ویلیام دی یانگ زده شده بود[4] و نمونه های دیگری[5.6.7] که به نظر کریستین میلر ، نتایجی مشابه تلقین و اثرات placebo ( دارونماها ) دارند.

باید امیدوار بود تا این ایده ، همانطور که در بسیاری از آزمون ها تایید شده ، واقعا اثرات مهمی داشته باشد. چون در اینصورت ، می توان امیدوار بود ، با استفاده از این ایده ها، در روش های مثلا آموزش و پرورش نسل های بعد ، تغییرات مفید و ثمربخشی شاهد باشیم. البته شاید برای این امیدواری در این حد، هنوز زود است.

#arian_x

منابع:
Christian B. Miller is the A.C. Reid Professor of Philosophy at Wake Forest University.

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/1151610/2. https://books.google.com/books?id=tydRY4QZR98C&pg=PA164&lpg=PA164&dq=Jensen,+R.+%26+Moore,+S.+The+effect+of+attribute+statements+on+cooperativeness+and+competitiveness+in+school-age+boys.+Child+Development+48,+305-307.&source=bl&ots=Oyh8Jb7fmK&sig=BbqflqFWML0UyslQr0-869pmtZs&hl=fa&sa=X&ved=2ahUKEwjw29mxoYDcAhWCa1AKHS92CncQ6AEwAHoECAYQAQ
3.https://www.darkcoding.net/research/social_labeling.pdf&ved=2ahUKEwiP1cqOxoDcAhXRKVAKHZ4yBnQQFjACegQIABAB&usg=AOvVaw1fGeyhhS9XXLlcwvezHnn6

4. Strenta, A. & DeJong, W. The effect of a prosocial label on helping behavior. Social Psychology Quarterly 44, 142-147 (1981).

کتاب: گسست شخصیت
https://www.amazon.com/Character-Gap-Good-Philosophy-Action/dp/0190264225/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1507602297&sr=8-1&keywords=character+gap

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.