اقتصاد و اخلاق ؛ تورم اقتصادی چطور به تورم اخلاقی منجر می شود!

اقتصاد و اخلاق ؛ تورم اقتصادی چطور به تورم اخلاقی منجر می شود!

✍ما در طول زندگی هرچقدر پیش می رویم، به اهمیت اخلاق بیشتر پی می بریم. با گذر زمان و مواجهه با آدم های جدید بیشتر آثار بی اخلاقی آدم ها را با تمام وجود لمس می کنیم . انواع و اقسام بی اخلاقی را از آدم های متفاوت می بینیم و گاهی هر چقدر آدم های بیشتری بر سر راه ما قرار میگیرند ، ضربات ناشی از بی اخلاقی آنها برای ما مهلک تر می شود.البته برخی از ما ممکن است خوش شانس تر بوده و در این میان کمتر با بی اخلاقی ها مواجه شوند،یا پس از برخورد های پی در پی با افراد بی اخلاق ، با انسان های اخلاق مدار هم مواجه شوند. این آدم های اخلاقی در میان حجم عظیمی از آدم های بی تفاوت نسبت به اخلاق ، مانند یک الماس می درخشند. در نتیجه انسان های اخلاق مدار در بازاری مملو از بی اخلاقی و رذیلت های متعدد، ارزشمند و گرانبها هستند.

اما چرا اخلاق در برخی جوامع به شدت رو به انحطاط رفته و کمیاب و کمیاب تر می شود؟‌یکی از مهمترین علت ها، وضعیت اقتصادی در یک جامعه است.به همان میزانی که در یک جامعه وضعیت اقتصادی نابسامان می شود، وضعیت اخلاقی به سمت نابودی حرکت می کند. علت این امر تاوان اخلاقی زیستن است. همانطور که فلاسفه اخلاق اشاره می کنند، اخلاقی زیست همواره با هزینه و تاوان همراه است. هرچقدر ما اخلاقی تر زندگی کنیم، برای ما هزینه بیشتری در پی خواهد داشت. به همین ترتیب هرچقدر ما در وضعیت اقتصادی نامطلوب تری قرار بگیریم، تاوان اخلاقی بودن ما افزایش پیدا می کند.به همین دلیل عجیب نیست اگر به جرات بگوییم با تورم و رکود اقتصادی در یک جامعه، اخلاقی زیستن با تورم و رکود همراه می شود.بدیهی است که ما همواره بدنبال این هستیم که منافع خود را تامین کنیم، در این میان هرچقدر اوضاع اقتصادی یک جامعه وخیم تر شود، ما برای اخلاقی زیستن نیاز داریم تا منافع ضروری تری را از دست بدهیم. برای مثال اگر شخصی تا امروز برای کمک مالی به دیگری تفریح خود را از دست می داد، وقتی اوضاع اقتصادی بدتر شد، اکنون او برای کمک به دیگری ممکن است خوراک و پوشاک خود را از دست بدهد. به این ترتیب بسیاری از افراد وقتی تاوان زندگی اخلاقی را بیشتر از تحمل خودشان می بینند،از زیر بار اخلاقی زیستن شانه خالی می کنند.

نکته آخر اینکه اخلاقی زیستن لزوماً به معنای کمک مالی به دیگران نیست،اما بخش زیادی از اخلاقی بودن،امروزه وابسته به شرایط مالی است.اگر چه همه ی آن نیست. همانطور که میچ آلبوم در سه شنبه ها با موری می نویسد : آدمها فقط وقتی بدجنس می شوند که تهدید بشوند. و این کاریست که فرهنگ ما انجام می دهد. این چیزیست که اقتصاد ما می کند. دراین سیستم اقتصادی حتی کسانی هم که کار دارند مورد تهدید هستند چون نگران از دست دادن کارخود هستند. وقتی هم که کسی تهدید شود سعی می کند از خودش مواظبت کند. پس سعی می کند پول را خدای خود قرار دهد. این بخشی از فرهنگ ماست…

#arian_x ✍🏻

1 دیدگاه برای «اقتصاد و اخلاق ؛ تورم اقتصادی چطور به تورم اخلاقی منجر می شود!»

  • نوامبر 7, 2018 در t 11:36 ب.ظ
    Permalink

    درود بر شما، مقاله فوق العاده ای بود.

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.