چگونه یک بیگانه فضایی را تشخیص می دهید؟ انتخاب طبیعی ، معیاری برای کشف حیات فرازمینی!

چگونه یک بیگانه فضایی را تشخیص می دهید؟ انتخاب طبیعی ، معیاری برای کشف حیات فرازمینی!

چه چیزی شما را متقاعد می کند که بیگانگان فضایی وجود دارند؟ این پرسش اخیرا در کنفرانسی با موضوع اخترزیست شناسی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا مطرح شد.

چندین ایده مختلف مطرح شد ، مثل گازهای غیر معمول در فضای یک سیاره، یا سطح گرمای عجیب روی سطح آن، اما هیچکدام چندان متقاعد کنند نبودند.

در نهایت یک دانشمند راه حل جالبی ارائه داد:یک عکس!

بعضی از حضار و محققان با صدای خنده این ایده را به نوعی تصویب کردند؛ بله ، عکس از بیگانه فضایی شواهد قانع کننده ایست برای اثبات اینکه ما تنها نیستیم.
اما چرا عکس قانع کننده است؟این چیزیست که به ما میگوید به یک توده ای از سنگ نگاه نمیکنیم.یک بیگانه احتمال دارد در ستاره ای دور قرار داشته باشد و به شدت عجیب و غریب و شاید غیر قابل تصور است.پس چگونه می توان آن را بعنوان حیات بشناسیم؟

پاسخ به این سوال، بستگی به جستجوی ما و آنچه انتظار داریم کشف کنیم ،دارد. ” ما دنبال چی می گردیم؟ ”

اخترزیست شناسی (astrobiology) میان رشته ای از مطالعات نجوم، شیمی و زیست شناسی است که به مطالعه ی حیات فرازمینی می پردازد.جذب محققان از نهادهای برتر در سراسر جهان و صرف مبالغ هنگفت از سوی ناسا و سرمایه گذاران خصوصی . اما دقیقا چه چیزی است که اخترزیست شناسی بدنبال آن است؟

یکی از چیزهایی که حیات را از غیر حیات جدا می کند، طراحی ظاهری است .ویژگی های حیات از ساده ترین باکتری ها تا ماموت ها، تعداد زیادی از اجزای پیچیده با هم کار می کنند برای ایجاد عملکرد ارگانیسم. از دست ها ، قلب ، نورون ها، ناخن و…، همه در حال همکاری هماهنگ برای کمک به حرکت، خوردن،تفکر و زنده ماندن شما هستند.حتی بخش کوچکی از اجزای بیشمار سلول های باکتریایی ،تقسیم و تکثیر می شوند. به نظر می رسد که بر خلاف خاک ، چیزهای زنده سعی در انجام کارهایی مثل :خوردن ، رشد ، بقا و تکثیر دارند.

موجودات زنده دارای بخش های پیچیده ای هستند و نیز همه ی آنها یک هدف مشترک دارند: بقا و تکثیر. علاوه بر این ترکیب طراحی پیچیده ظاهری و سازگاری ، حیات را تعریف میکند.

وقتی که ما به آن عکس از یک بیگانه نگاه می کنیم، دقیقا این سازگاری است که توجه ما را جلب می کند. ما به وضوح، تفاوت بین یک توده ی سنگ و یک بیگانه هیجان انگیز را می توانیم تشخیص دهیم. این خبر خوبی است، چون تنها یک راه برای تشخیص چنین طراحی وجود دارد: ” انتخاب طبیعی ”

انتخاب طبیعی زمانی رخ می دهد که مجموعه ای از چیزها وجود دارند که دارای سه ویژگی هستند: تغییر (دگرگونی) ،وراثت،تفاوت های موفق.

در این فرایند (انتخاب طبیعی) که از طریق طراحی ظاهری طبیعت ایجاد می شود ، در هر لحظه ، در هر نسل ، افراد با صفات مرتبط با بازتولید بهتر ” انتخاب ” می شوند. در نتیجه با گذشت زمان ، جعیت ها شامل افرادی می شوند که برای تولید مثل طراحی شده اند.
به همین دلیل است که معیار انتخاب همیشه همان طرحی است که می تواند به خوبی توسعه پیدا کند.در واقع معیار انتخاب به گونه ای است که ارگانیسم نمی تواند برای چیزی غیر از کمک به ژن های نسل های آینده طراحی شود.به همین دلیل است زیست شناسان تکاملی از مدل های ریاضی (برای برخی پیشبینی ها) استفاده می کنند. این اعتبار الگوریتمی انتخاب طبیعی ، برای اخترزیست شناسان نیز مفید است.

حیات به دلیل طراحی آن خاص است.تنها راه برای این طراحی انتخاب طبیعیست، بنابراین بیگانگان باید محصول انتخاب طبیعی باشند.انتخاب طبیعی به دنبال سازوکار خاص است و می تواند تنها انواع خاصی از ارگانیسم ها را تولید کند.

بدون ساز و کار انتخاب طبیعی ، بیگانگان نمی توانند با تغییرات در سیاره خود مقابله کنند و قبل از اینکه آنها را پیدا کنیم ناپدید می شوند.
این معیار بسیار قدرتمندی است.چرا که این معیار دست ما را باز می گذارد تا از همان ابزار تکاملی که ما در زمین برای پیبینی حیات استفاده می کنیم، در جاهای دیگر نیز پیش بینی هایی انجام دهیم.
#arian_x 🔄

منابع:
https://www.sciencealert.com/how-would-we-recognise-an-alien-as-being-alive-if-we-saw-one

9 دیدگاه برای «چگونه یک بیگانه فضایی را تشخیص می دهید؟ انتخاب طبیعی ، معیاری برای کشف حیات فرازمینی!»

  • اکتبر 18, 2019 در t 12:02 ق.ظ
    Permalink

    سلام چنانچه علاقمند هستید بیگانه رو ببینید بنده پایگاهشونو بهتون نشون میدم

    پاسخ دادن
  • نوامبر 28, 2022 در t 12:57 ب.ظ
    Permalink

    من واقعا تو ی شب تاریک سفینشون تو آسمون دیدم خیلی بزرگ و بیضی شکل بود وقتی برگشتم که به خواهرم بگم.نگاه کن سرمو برگردوندم تا نیست تازگیا شنیدم یکی از اقواممون همونجا سفینشون رو دیده و حتی ادماش اما نمیدونم واقعا همون شبی بوده که من دیدم؟

    پاسخ دادن
  • نوامبر 28, 2022 در t 12:58 ب.ظ
    Permalink

    باید ازش بپرسم تا مشخص بشه همون شب بوده؟

    پاسخ دادن
  • نوامبر 28, 2022 در t 1:00 ب.ظ
    Permalink

    من ی شب تاریک چند سال پیش که بچه بودم سفینشون تو اسمون دیدم بیضی شکل و بزرگ بود سرمو که برگردوندم به خواهرم بگم برگشتم تا نیست شنیدم یکی از اقواممون همونجا سفینسون رو با ادماش دیده اما نمیدونم همون شب بوده یا نه باید ازش بپرسم

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.