نسبیت عام پس از ۹۹ سال در سطح کهکشانی تایید شد

نسبیت عام پس از ۹۹ سال در سطح کهکشانی تایید شد

یکی از معادلات اینشتین که انحنای فضا-زمان را توصیف می کند، در حال حاضر در یک مقیاس کهکشانی تایید شده است.

در سال ۱۹۱۹ اخترشناس بریتانیایی سِر آرتور ادینگتون سفری به جزیره پرنسیپ غربی افریقا داشت، تا گذرگاه ستاره ای نزدیک به خورشید را مورد بررسی قرار دهد.هدف او آزمودن پیشبینی فیزیکدان جوان آلمانی بود که مدعی بود گرانش خورشید در طول فضا پیچ می خورد و تابش نور را خم می کند.

نتایج ادینگتون این نظریه را تایید کرد و آلبرت اینشتین به شهرت بین المللی رسید. اما پس از ۹۹ سال ، اخترفیزیکدانان راهی برای آزمایش گرانش در نظریه اینشتین ، در مقیاس بزرگ یافته اند، که نشان می دهد ؛ همان چیزی که برای ستارگان و سیارات اثر دارد،بر روی کهکشانها نیز موثر بوده و قابل تعمیم است.

محققان دانشگاه پورتموث بریتانیا به سرپرستی توماس کالت در یک آزمایش ، دو کهکشان دور که یکی از آنها در برابر دیگری قرار دارد را بررسی کرده و متوجه شدند نسبیت در این مقیاس نیز اعتبار دارد.
این آزمایش توسط مشاهده کهکشان شناخته شده ای به نام ESO 325-G004 در فاصله ۴۵۰ میلیون سال نوری انجام شد.

در این پژوهش از تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ VLT استفاده شده است.محققان از روش های مختلف اندازه گیری (مثل سنجش سرعت نور لبه ستارگان و سیستم لنز گرانشی) استفاده کردند.

شواهد نشان داد نوری که از کهکشان دورتر که پشت ESO 325-G004 در خط دید ما قرار دارد، توسط گرانشی که این کهکشان ایجاد می کند ، خمیده می شود.
این پدیده حلقه اینشتین نام دارد.
{توضیح حاشیه: در اخترشناسی حلقه اینشتین پدیده ایست که شکل نور رسیده از یک منبع مثل کهکشان، به یک حلقه را تغییر می دهد. علت این پدیده همگرایی گرانشی است که نور منبع توسط یک جرم بسیار بزرگ، مثل یک کهکشان خم می شود .}

توماس کالت ،اخترفیزیکدان دانشگاه پورتموث و سرپرست تیم پژوهش می گوید:شعاع این حلقه بستگی به انحراف فضا-زمان توسط کهکشان دارد.
Pp

نتایج این پژوهش با ۹% از خطاپذیری انجام شد که تاکنون بالاترین دقت در بررسی نسبیت بوده است.این آزمون نسبیت عام را بطور یقینی تایید نمی کند، ولی تا حد بسیار زیادی اعتبار آن را افزایش می دهد.

این پژوهش در شناخت بسیار بهتری از ماده تاریک و انرژی تاریک کمک خواهد کرد.

نتایج بیشتر این پژوهش در نشریه science منتشر شده است.

#arian_x

منابع:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Astro/einring.html

http://science.sciencemag.org/cgi/doi/10.1126/science.aao2469

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/06/180621141043.htm

https://cosmosmagazine.com/physics/after-99-years-einstein-s-general-relativity-confirmed-at-galactic-scale

https://www.theconversation.com/amp/how-we-proved-einstein-right-on-a-galactic-scale-and-what-it-means-for-dark-energy-and-dark-matter-98481&ved=0ahUKEwibt-Kdre7bAhWFCiwKHemHBhgQFgglMAE&usg=AOvVaw0sHpIzCFfI4BkN5YOjDbts&ampcf=1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.