حیات در مریخ ؛ دانشمندان یک گام دیگر به زندگی روی مریخ نزدیکتر می شوند

حیات در مریخ ؛ دانشمندان یک گام دیگر به زندگی روی مریخ نزدیکتر می شوند

دانشمندان نوعی از باکتری را در مریخ کشف کرده اند که نسبت به مواد شیمیایی شور مقاومت دارد.
یک نوع از گونه ی این باکتری قادر است در دمای بسیار زیاد یا کم و یا در معرض پرکلوریت که در سطح مریخ فراوان است، زنده بماند.

این باکتری که در خاکهای منجمد قطب شمال کشف شده است، امکان دارد در سیاره های پلوتو و قمرهایی که به دور زحل و سیاره مشتری می گردند نیز بتواند زنده بماند.

این حیات باید شرایط جوی سخت و پرفراز و نشیبی را پشت سر بگذارد. طبق همین مساله پژوهشگران دانشگاه برلین، تافتس ، کالج سلطنتی لندن و دانشگاه واشینگتن تصمیم گرفتند که سازگاری این باکتری به نام Planococcus halocryophilus را آزمایش کنند.

آنها این باکتری را در معرض سدیم، منیزیم ، کلسیم کلرید و پرکلورید قرار دادند.این ماده شیمیایی به میزان قابل توجهی نقطه انجماد آب را پایین می آورد در حجم های بالا خاصیت سمی پیدا می کند.

کشف اقیانوس های زیرسطحی در قمر اروپای مشتری، مواد ارگانیک روی مریخ و دریچه های گرمابی در اقیانوس های قمر Enceladus زحل همگی می توانند نشانه هایی دال بر وجود حیات در جای دیگری از این هستی باشند.

جاکوب هینز از دانشکده برلین می گوید: ” حضور مواد شیمیایی مانع از وجود حیات در مریخ یا دیگر نقاط دنیا نمی شود. باکتری کشف شده در محلول ۱۰ % پرکلورید همچنان می تواند رشد کند.

در حالی که خاک سطح ماه حاوی مقدار کمتری از این ماده است. متوسط دما در مریخ حدودا -۶۰ درجه سانتی گراد است و در قطب های آن این دما تا ۱۲۵- درجه سانتی گراد هم افت می کند. به همین خاطر دانشمندان باکتری مورد بحث را در بازه های دمایی ۲۵ تا ۵۰- درجه سانتی گراد مورد بررسی قرار دادند و به نتایج امیدوار کننده ای رسیدند.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-5926183/amp/Scientists-discover-bacteria-resistant-briny-chemicals-Mars.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *