دایره افکار یکی از مهمترین اصول خردورزی

دایره افکار یکی از مهمترین اصول خردورزی

✍شاید بارها از دایره واژگان و اهمیت وسعت آن شنیده باشید.اینکه شخصی بتواند از واژگان متنوع و متعدد در کلام استفاده کند، بارها و بارها مورد توجه قرار گرفته و برای بسیاری از ما اهمیت داشته است.اما اینکه چقدر دایره واژگان وسیع مفید و یا بی اهمیت است، در اینجا موضوع بحث ما نیست.از طرفی دایره واژگان گسترده ما گاهی اصلا سودمند نیست.(برای مثال شخصا وقتی مطلبی برای مخاطب عام مینویسم سعی و تلاش خود را بر وضوح و سادگی متن معطوف میکنم، چرا که در صورت بکارگیری واژگان گسترده و متنوع ،لب مطلب به خوبی منتقل نمی شود.که این موضوع بسیار مهم است و در مطلب مجزا به آن خواهم پرداخت)

🅾اما مهمترین نکته ای که به کلی تابحال نشنیده اید و صد البته که بسیار مهمتر از دایره واژگان است، دایره افکار یا “دایره اندیشه” ماست.

💭دایره اندیشه چیست؟ خیلی ساده بگویم: گسترش موضوعاتی که به آنها فکر میکنیم.یعنی همانطور که برای وسعت دایره واژگان ،تنوع و تعدد واژگان بکار می رود، برای وسعت دایره افکار ،باید تعداد مسائل و پدیده هایی که به آنها می اندیشیم بیشتر شود.
برای مثال دایره ای فرض کنید که در دایره ای دیگر و آن در دایره دیگر و… در دایره ای که از همه کوچکتر است، چهار موضوع را قرار دهیم: خوراک،پوشاک،مسکن،رابطه.
این کمترین سطح دایره افکار ما آدمهاست.یعنی تقریبا تمام آدمها به این چهار موضوع مثل یک غریزه بعنوان نیازهای اصلی و اساسی می اندیشند.در نتیجه اگر تنها چیزی که به آن فکر میکنیم ،همین موضوعات دایره اول هستند، چندان از تفکر و عقلانیت بهره ای نمیبریم.

🗯اما فرض کنید در دایره ی دوم (که دایره اول دردل این دایره بود) موضوعات دیگری قرار دهیم،مثل ایجاد یک خلاقیت یا عمل هنری، برقراری روابط بهتر،مسائل اقتصادی و اجتماعی . در اینجا یک سطح تفکر وسیعتری از سطح اول داشته ایم.

➖سپس تصور کنیم دایره سومی که دودایره اول و دوم در دل آن قرار دارند رسم کردیم.در این دایره موضوعاتی مثل مسائل علمی،فلسفی، اخلاقی را قرار دهیم.

💠البته ترتیب این موضوعات مثال بوده و به صورت کلی بیان کردیم.
اما میتوان موضوعات بیشماری را به حالت جز به جز دراورده و دایره های بسیاری در نظر گرفت که مرحله به مرحله وسیع تر می شوندو موضوعات بسیاری را در خود قرار می دهند. یعنی برای مثال حتی موضوع علم را به هزاران موضوع تقسیم کنیم و در دایره های بیشتری قرار دهیم.اما به هر حال منظور از این مثال ها دایره موضوعاتی است که به آنها می اندیشیم.هر چقدر وسعت دایره افکارمان افزایش یابد، بی تردید رویکرد ما به جهان خود مفیدتر خواهد بود. البته مفید نه به معنای بیشتر لذت بردن،بلکه هر چه به موضوعات بیشتری فکر کنیم به سمت بهره مندی بیشتر از عقل خود رفته ایم.این موضوع بسیار حائز اهمیت است و همچنین بسیار قابل توجه و گسترده.از همین رو تنها به همین نکته قناعت میکنیم.

👥در نهایت اینکه اندیشمندان نیز چندان به چنین موضوعی نپرداخته اند .البته از زوایای دیگر تمام اندیشمندان ، تفکر عمیق تر و متنوع را به ما توصیه کرده اند و حتی به اندازه ای که برخی از ما به وسعت دایره واژگان توجه داریم،به وسعت دایره اندیشه ی خود توجه نداریم.

#arian_x ✍

🌀
👤
@arian_xboy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.