کشف شواهدی مبنی بر ادغام سیاهچاله‌های دوتایی

کشف شواهدی مبنی بر ادغام سیاهچاله‌های دوتایی

شواهد نشان می‌دهد سیاهچاله‌های دوتایی پرجرم ادغام می شوند. این کشف موضوع تکامل کیهان را مبنی بر ادغام کهکشان‌ها و سیاهچاله ها بر اثر گذر زمان که منجر به تشکیل کهکشان و سیاه چاله های بزرگ و بزرگتر می‌شوند، تایید می‌کند.
می دانیم سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که اثرات ناشی از گرانشی آن، به حدی قدرتمند است که هیچ چیز و حتی ذرات و تابش‌های الکترومغناطیسی مثل نور نمی توانند از میدان گرانش آن بگریزند.

نظریه نسبیت عام اینشتین پیش‌بینی می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده شده،می‌تواند منجر به تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاهچاله شود.

اخترشناسان “دانشگاه هرتفوردشر” انگلستان، همراه با یک تیم پژوهشی بین المللی دانشمندان، نقشه‌های رادیویی را بررسی کرده و شواهدی یافتند که معمولا در زمان بررسی و مشاهده سیاهچاله هایی که در اطراف یکدیگر قرار دارند، وجود دارد.پیش از اینکه سیاهچاله‌ها ادغام شوند، ابتدا به یک “سیاهچاله دوتایی” (binary black hole) تبدیل می شوند.

سیاهچاله دوتایی به دو سیاهچاله ای گفته می شود که در مدارهای نزدیک به دور یکدیگر میگردند. اگرچه این تنها مفهومی نظری است، اما در صورت وجود آن،نیرومندترین منبع امواج گرانشی در جهان خواهد بود و این از لحاظ اخترفیزیک اهمیت بسزایی دارد. همینطور که این سیاهچاله های در حال گردش، امواج گرانشی تولید می کنند، مدار آنها و دوره تناوب مداری کاهش می یابد. وقتی سیاهچاله ها به همدیگر نزدیک شدند، در هم ادغام می شوند. تلسکوپ های امواج گرانشی می‌توانستند ادغام سیاهچاله‌های کوچکتر را از سال ۲۰۱۵ با اندازه گیری انفجار های شدید امواج گرانشی، نشان دهند، اما با تکنولوژی کنونی نمی شود برای نشان دادن حضور سیاهچاله های دوتایی استفاده کرد.

“مارتین کراس” نویسنده اصلی این پژوهش می گوید: ما مدتها با شبیه سازی های کامپیوتری، فواره‌های بوجود آمده توسط این سیاهچاله‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و درنهایت متوجه شدیم که این سیاهچاله‌ها ادغام شده‌اند.

این حقیقت که فواره های نیرومند با سیاهچاله های دوتایی در ارتباط هستند می‌تواند پیامدهای مهمی برای تشکیل ستارگان در کهکشان‌ها داشته باشد.

منبع
https://academic.oup.com/mnras/article/482/1/240/5105759

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.