پاریدولیا یکی از رایج ترین بخش های شبه علم

⭕️❌پاریدولیا یکی از رایج ترین بخش های شبه علم

✍بسیاری از ما بارها با ادعاهای تصویری شبه علم روبرو شده ایم.
عکس عجیب چهره یک شخص در مریخ، عکس یک انسان یا حیوان روی سنگ ها و کوه ها و….
بعضا برخی از دوستان چنین تصاویری را فرستاه و می پرسند آیا این ادعا صحت دارد؟ برای مثال عکس های متعددی از مریخ را که با جستجو در تصاویر ،شکل هایی را در آورده اند. از چهره تا کفش و اشیای دیگر.اما علت این نقشها در تصاویر مختلف چیست؟

🃏تمام این تصاویر که مورد سو استفاده شبه علم قرار می گیرند مرتبط با یک پدیده روانشناختی هستند؛ یعنی پاریدولیا pareidolia .این پدیده روانشناختی به این ترتیب است که ما تصاویر یا صداها را به شکل معنا داری تعبیر میکنیم.

☁️در این مورد نمونه های تصویری بسیاری را دیده ایم و چه بسا بارها دچار این حالت شده باشیم.تصاویر ابر ها وقتی به آنها معنا می دهیم. نمونه صوتی آن هم وقتی است که یک صدا یا موسیقی را برعکس می شنویم.

💭در واقع این ما هستیم که به این اشکال یا صداها به این ترتیب معنا می دهیم و این پدیده در بسیاری از حیطه های شبه علمی با دستبرد به علم صورت گرفته است. برای مثال اوکامارو که یک دیرینه شناس برنده ایگ نوبل فسیل‌هایی را جمع آوری کرده بود مشابه انسان یا حیوانات در مقیاس سانتی متر بودند.

🎴تست لکه رورشاک

یکی از مشهورترین آزمون های مرتبط با پاریدولیاتست رورشاک ( Rorschach test)یا رورشاخ است.
این آزمایش که در واقع نوعی آزمون روانی فرافکن است،افراد راع با لکه های جوهر یا تصاویر دیجیتال تست می کنند،تا شخصی که مورد آزمایش قرار دارد ، برداشت خود را از تصاویر بازگو کند. پس از آن روانشناس برداشت شخص را تحلیل و نوع شخصیت و احساسات فرد را شناسایی می کند.در این آزمون افراد غالباً معنا و مفهومی از تصاویر ارائه می دهند که تنها برداشت خود آنها بوده است.یعنی به نوعی آنها سعی می کنند اشکال دلخواه را از بین لکه ها و یا رنگ ها تفکیک کنند.(البته تشخیص دقیق حالات شخص در این آزمایش مورد بحث و از موضوع ما خارج است)

🎞در تصاویری که مروجان شبه علم ادعا می کنند، همواره دقیقا چنین روشی اسفاده می شود.برای متال یک تصویر که هزاران کیلومتر را دربر دارد را بررسی کرده و بالاخره یک جایی از تصویر یک شکلی که بتوان تعبیر به معنا کرد می یابند و دور آن خط می کشند.حال تصور کنید آنها قرار نیست شکل از پیش تعیین شده ای را پیدا کنند،در نتیجه هر شکلی که به هر چیزی شبیه باشد ،برای آنها کافیست.از شباهت به کفش تا چهره یا حیوان و بشقاب پرنده! شاید به جرات بتوان گفت تنها در خلا مطلق چنین برداشتی از تصاویر ممکن نیست و هر تصویری کم یا بیش دارای قسمتی قابل تعبیر به رای است.

#arian_x ✍

👽
👕
👖
@arian_xboy

1 دیدگاه برای «پاریدولیا یکی از رایج ترین بخش های شبه علم»

  • آوریل 19, 2018 در t 7:16 ق.ظ
    Permalink

    من هم درمورد شبه علم و سوء استفاده از این موض عات مطالعه داشتم واین معلومات شما نیز بسیار مفید واقع شد.

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.