نظریه ریسمان به زبان ساده

نظریه ریسمان به زبان ساده

مقدمه

چندین نفر از دوستان چندین و چند بار پرسش هایی در خصوص نظریه ریسمان یا نظریات مرتبط مطرح کردند.به همین دلیل تصمیم بر این شد در این مقاله در رابطه با نظریه های ریسمان توضیحاتی را عرض کنم.اینکه می گوییم نظریه ها ،به این علت است که نظریه ریسمان چندین نوع نظریه است. علاوه بر این هر بار این نظریه با ایده های جدید و تکمیلی روبرو شده ،اما این باعث اتمام نظریه قبلی و جایگزینی نظریه بعدی نشده است.شاید تعجب کنید اما علت این امر خاص بودن و ویژگی متفاوت این نظریه است.چرا که تشکیل شده از نظرات و معادلات متعدد و پیچیده ای است که تاکنون قابل آزمون تجربی نبوده و نیستند.(در توضیحات شرح خواهیم داد)

نکته دیگر این مقاله این است که تا جایی که مقدور بوده سعی بر توضیحات ساده تر شده است.اما اگر هم زمینه کافی نداشته و تصور میکنید کل مقاله را متوجه نخواهید شد،اینگونه نیست. اکثر بخش های مقاله کاملا به صورت ساده تبیین شده است.پس مطالعه آن خالی از لطف نبوده و بدون تردید قسمت های ساده آن را به خوبی درک خواهید کرد چون این مقاله ،یک مقاله کاملا تخصصی نیست،بلکه فقط قسمت هایی از آن (قسمت کمتر) پیچیده و تخصصی بوده که امکان توضیح عامیانه نداشته است.

نظریه ریسمان

دانشمندان ساختار طبیعت و کیهان را متشکل از ذرات بنیادین می دانند. یعنی هم نیرو و هم ماده از ذرات بنیادینی به نام بوزون و فرمیون ساخته شده اند.

تئوری ریسمان ها تمام اجزای کیهان را ساخته شده از رشته هایی یک بعدی به نام ریسمان ها می داند.این ریسمان ها در فرکانس های متفاوت نوسان می کند.هر فرکانس بطور خاص ،ذره ی خاصی را بوجود می آورد. پس جرم ذره به نوع نوسان وابسته است. طبق این نظریه نمیتوان تفاوت مقیاس و اندازه بین ریسمان های پیچیده به دور ابعاد کوچکتر و ریسمان های فعال در ابعاد بزرگتر محاسبه کرد. در نتیجه باید طیف ریسمان هایی که در نوسان هست را در نظر گرفت.

این نظریه در وهله اول برای تشریح حاملان نیرو یا همان بوزون ها ،یعنی بطور خاص هادرون های حامل نیروی قوی هسته ای ارائه شد.همچنین این نظریه قابلیت شرح میدان های کوانتومی را توضیح دهد.پس از آن محققان تلاش کردند با نظریه ریسمان ،فرضیه گرانش کوانتومی را نیر توضیح دهند.از آن پس یکی از نظریه هایی بود که نامزد نظریه همه چیز بوده است.در تکمیل این نظریه فرمیون ها نیز در آن تعریف شدند و به نظریه ابرریسمان هم رسید.

مهمترین مساله مطرح شده در نظریه ریسمان ابعاد اضافیست.در ریسمان ها ابعاد ۱۰،۱۱و حتی ۲۶ نیز ارائه شده است.اما دلیل اینکه ریسمانها چنین ابعاد متعددی را پیشبینی می کنند، به نوعی الزام و نیاز وجود این این ابعاد است.اما خود مبحث ابعاد موضوعی مجزا،گسترده و قابل بحث است.(در کتابی که در آینده امکان دارد منتشر شود،شرحی از آن ارائه خواهد شد ،اما در اینجا به آن نمیپردازیم).

انواع ریسمان ها به دو دسته تقسیم می شوند که ریسمان های باز و بسته هستند.ریسمان های باز دارای دو نقطه شروع و پایان بوده و ریسمان بسته ، ریسمان های حلقوی هستند.(مثل یک دایره که نقطه آغاز و پایان ندارد).


هر کدام از این ریسمان ها ویژگی هایی دارند که در نظریه های مختلف ریسمان ها بکار می روند.یعنی پنج نظریه ریسمان بعلاوه یک نظریه ابرریسمان که هر کدام از این ریسمان بطور متفاوت بکار برده می شوند. اندازه طول هر ریسمان معادل طول پلانک است.یعنی ده به توان منفی سی و پنج .تصور کنید برای اندازه گیری و مشاهده این مقیاس به چه فناوری پیشرفته تری نیاز است!

نظریه ابر ریسمان

نظریه ابر ریسمان برای این ارائه شد تا تمام ذرات بنیادین طبیعت را در چارچوب نظریه ریسمان توضیح دهد.گفتیم که نظریه ریسمان برای بوزون ها و حامل های نیرو ارائه شد ولی فرمیون ها را توضیح نمیداد.اما در ابرریسمان بخشی از ارتعاش های ریسمانی به تولید فرمیون ها تعلق دارد.به نوعی تا پیش از ابر ریسمان ،فرمیون ها در نظریات ریسمان جا نداشتند. نکته دیگر در مورد نظریه ابر ریسمان این بود که ابتدا بعنوان نظریه همه چیز تلقی شد و تصور می کردند بهترین توضیحات در مورد گرانش کوانتومی در این نظریه وجود دارد.اما پس از آن کمبودهایی مطرح شده است.واژه ابرریسمان وام گرفته از ابر تقارن در نظریه ریسمان بود.چرا که ابر ریسمان توسط ابر تقارن فرمیون ها را توضیح داد. یکی از مهمترین نکات در مورد این نظریات ، تبدیل نمودارهای فاینمن به دو بعد بود و مشکل بی نهایت شدن انتگرال را برای آن حل می کرد.چون نقطه صفر در آن وجود نداشت.این مشکل اساسی را نظریات ریسمان پشت سر گذاشت و در نهایت با نظریه M پیوندی بین نظریه های ریسمان برقرار شد.

انواع نظریه ریسمان

نظریه ریسمان اساسا برای توضیح رفتار بوزون ها مطرح شد.به همین دلیل یکی از شاخه های این نظریه به نام “بوزونیک” شناخته می شود که مختص بوزون ها و تاکیون ها است.در این شاخه صرفا بوزون ها و تاکیون بررسی شده و نقش دارند.هر دو نوعِ بسته و باز ریسمان در این شاخه وجود دارد.

تاکیون ها ذراتی با جرم فرضی هستند.چرا که هیچگاه آنها را مشاهده نکرده ایم.در این نظریه ذرات فرضی دیگری با نام شبح پیشبینی می شوند.در این نظریه از ریسمان ها بیشترین تعداد ابعاد وجود دارد،یعنی ۲۶بعد.

نظریه دیگر ریسمان ها دارای ۱۰بعد است.در این نظریه علاوه بر بوزون ها، فرمیون ها نیز نقش دارند.ارتباط آنها در این نظریه بوسیله ابر تقارن تعریف می شود.این نظریه بعنوان ” l ” شناخته می شود و هر دونوع ریسمان،یعنی باز و بسته وجود دارد،ولی تاکیون وجود ندارد. (تقارن این شاخه از نوع SO 32 است.

نوع دیگر نظریه ریسمان ، نظریه ای با نام “IIB” است.این نوع از نظریه ،در واقع ابر ریسمان می باشد،چرا که نیرو و ماده توسط ابرتقارن به هم پیوند داده می شوند . تعداد ابعاد در این نوع ۱۰بعد است.تاکیون در این نظریه وجود ندارد و تنها ریسمان های بسته نقش بازی می کنند. تفاوت این نوع با نوع قبلی در اسپین ها است.چرا که دارای فرمیون های بدون جرمی است که اسپین آنها در یک جهت است.

نوع دیگر به نام HO است.این نظریه هم به نوعی ابرریسمان بوده و در آن ماده و نیرو به وسیله ابرتقارن پیوند خورده اند.تعداد ابعاد آن هم همانند قبل ۱۰ بعدی است و بعنوان نظریه اکتشافی یا ابتکاری (heuristic) است.

نوع آخر HE است که دارای ۱۰بعد و مانند انواع قبلی شامل نیرو و ماده است،اما گروه تقارن آن از نوعE8×E8 است و فقط دارای ریسمان های بسته می باشد.

✔️ابعاد در نظریه ریسمان

مثال ابعاد در ریسمان ها چنین است که اگر شما فاصله ی بین دو نقطه را اندازه گیری کنید سپس از زاویه ی دیگری مشاهده کنید و دوباره فاصله را اندازه گیری کنید آنگاه فاصله یکسان خواهد بود اگر این ابعاد خاص را در نظر بگیریم . در این شرایط ابعاد جهان به جای چهارتا به بیست وشش تا می رسد . هر چند که در نظریه M تعداد آنها به ۱۰ تا ۱۱ بعد می رسد .
متخصصان نظریه ریسمان برای شرح این موضوع دو راه مختلف را در نظر می گیرند .
راه اول فشردگی ابعاد است که می گوید تعداد ابعاد اضافی که ۶ تا ۷ بعد هستند آنقدر فشرده و کوچک هستند که در پدیده ها قابل کشف نیستند . یعنی این ۶ یا ۷ بعد بر روی یکدیگر فشرده اند .

📿بهتر است برای درک بهتر مثالی از کتاب برایان گرین بزنیم. یک طناب را تصور کنید . اگر شما در یک فاصله ی معین از آن قرار داشته باشید شما طناب را در یک بعد مشاهده می کنید که همان طول آن است . اگر شما از آن فاصله کمی جلو تر آیید می توانید بعد دوم آن را نیز مشاهده کنید که با هم محیط طناب مورد نظر را می سازند و اگر به همین ترتیب نزدیک و نزدیک تر شوید ابعاد اضافی را مشاهده خواهید کرد . تئوری ریسمان در مورد ابعاد اضافی به همین شکل توضیح می دهد . در واقع هر نقطه روی طناب مورد نظر یک بعد را برای ما مشخص می کند . برای مثال یک عدد مکان در بعد اول را مشخص می سازد دیگری مکان را در بعد دوم مشخص می کند . در واقع این شماره ها برای ابعاد اضافی نیز وجود دارد که در محدوده دید ما نیستند و در هم فشرده شده اند .

آرین رسولی

ادرس کانال در تلگرام:
@arian_xboy

30 دیدگاه برای «نظریه ریسمان به زبان ساده»

  • فوریه 10, 2019 در t 12:08 ق.ظ
    Permalink

    من که خب طبیعیه… چیزی نفهمیدم😅 ولی دست شما درد نکنه که سعی کردید تا جایی که میتونید ساده توضیح بدید تا امثال من متوجه بشن اما زهی خیال باطل که حداقل من یکی هیچ جوره متوجه نمیشم😂😁😬😑 هر چند که یادگرفتن و اطلاع داشتن و آگاهی رو دوست دارم
    خیلی ممنون👍❤

    پاسخ دادن
    • فوریه 20, 2019 در t 4:26 ق.ظ
      Permalink

      مرسی از نظرتون. بله خب دشواره و یکم پیش زمینه نسبی میخواد. چون کلا این نظریه ماهیتش ریاضیات هست و با توضیحات کلامی ، خیلی ها ممکنه مثل شما متوجه نشن درست. تلاشمون رو کردیم که نهایت سادگی رو بکار بگیریم، حالا اگه موفق نبودیم پوزش. در یک جمله ؛ریسمان ها مثل سیم های گیتاری هستن که به لرزه دراومده .اون لرزه های بنیان همه چیز در جهان معرفی میشن. حالا درسته یا غلط،هنوز مشخص نیست. سپاس از توجهتون

      پاسخ دادن
    • دسامبر 2, 2019 در t 8:32 ب.ظ
      Permalink

      موضوع تمرکز و توجهه . باید ماشروم مصرف کنید .

      پاسخ دادن
  • مارس 20, 2019 در t 11:55 ق.ظ
    Permalink

    نیرو اندازه ای برداری میباشد که امتداد دارد. پس نخستین بعد طول پیدا میشود و می‌فهمیم. هندسه اقلیدسی ، مکانیک نیرو و به تبع آنانرژی را برای ما فا بل تحلیل و ریاضی میکند. اما دانشمندان دچار پرسش و مسائلی شدند که با این محدودیت ابعاد نمی شد حل شود. پس هندسه های دیگری را بنا و رشد دادند. مانند هندسه ریسمانی که مسطح نیست و فضا را تقریبا مانند زین اسب در نظر می گرفت . اینجا میشد ابعاد بیشتر تعریف و در نظر گرفت. مین هندسه و معادلات و تحلیلهای ریاضی آن بود که انیشتن توانست زمان را هم به عنوان بعد مطرح کند . اما بازهم این هندسه نا کافی برای بحث در نیرو و انرژی ذرات خرد بنیادی در اندازه و کوچکتر از ثابت پلانک بود. نظریه ریسمان ابعاد بسیاری در اختیار ریاضی دان میگذارد .بویژه که ثابت هم نیست و و در نوسان است. از اینجا و حل و مدل دادن به ذرات بنیادی میتوان فهم و تصوری در باره کیهان و امکان سیاهچاله و چگونگی گرد شدن انرژیها بزرگ و ابر ستاره و ابر کهکشان و کنشهای نیروی آنها بدست آورد.
    بهرروی نویسنده مقاله بنظر من رسید خود هم چیزی نفهمیده. میدانم دانایی در ایران در مورد کوانتوم نداریم تنها سال 1355 یک استاد آمریکایی در دانشگاه آریامهر یکسال درس داد که شورشها مجال نداد. مریم میرخانی در حل یکی از همین پرسشهای مهم ریاضیات تحلیلی ریسمانی موفق و استعدادی نابغه داشت که مرگ او بسیار ما گریاند.

    پاسخ دادن
    • مارس 28, 2019 در t 8:34 ب.ظ
      Permalink

      مرسی از توجهتون ،اما چنین نیست

      پاسخ دادن
      • ژوئن 9, 2021 در t 2:52 ق.ظ
        Permalink

        درود، لطفا در مورد دو نوع تقارنی که مثال زدید so32 و دیگری توضیحی بدید.ممنون

        پاسخ دادن
  • آوریل 1, 2019 در t 8:46 ب.ظ
    Permalink

    طبق نسبیت انیشتین جرم بر مقدار خمیدگی جسم روی یک صفحه ی زمان دو بعدی تاثیر دارد و اگر جرم ما بیشتر باشد سرعت نیز بیشتر است پس به عبارتی با توجه به این موضوع فیزیک احتمال وجود چیزی مانند سیاهچال که اجسام را به سفر در زمان ببرند بود در حالی که در ان موقع سیاهچالی کشف نشده بوداما سیاهچال سفر در زمان نمیکند و لی چیزی مانند سیاهچال که سفر در زمان کند میتواند تعریفی از رابطه دو نسبیت عام و خاص باشد

    پاسخ دادن
    • آوریل 3, 2019 در t 12:25 ق.ظ
      Permalink

      مرسی از پیامتون ولی کاملا اشتباه بود. بخصوص اینکه بحث سفر در زمان و پل های میانبر فضازمان مربوط به کرمچاله هاست. نکته دیگه اینکه در مورد سفر در زمان توضیحاتی داده شده در سایت میتونید مراجعه کنید. سپاس مجدد

      پاسخ دادن
  • آوریل 8, 2019 در t 7:06 ب.ظ
    Permalink

    با سلام خدمت شما
    ۱)در خصوص ذراتی که بیشتر از سرعت نور حرکت می کنند، نیاز به بعد زمان دوم هست؟ یا اینکه فقط از احتمال وجود آنها در حالت های خاص صحبت می شود چون آن وقت عمر این مواد چقدر می شود؟
    ۲) اسم این ابعاد چیست؟ (طول،عرض،ارتفاع،زمان،؟)
    ۳) لطفاً اصطلاحاتی مثل so32 را توضیح دهید بعضی ها ممکن است ندانند چیست
    ۴)با تشکر من که کلاس دهم هستم متوجه شدم. مقاله به زبان ساده ای بود

    پاسخ دادن
    • آوریل 9, 2019 در t 6:48 ق.ظ
      Permalink

      سلام و سپاس از توجهتون.در مورد ذرات ، محدودیت دارن و نمیتونن بیشتر از سرعت نور برن ،اما اطلاعاتی بین دو ذره با سرعتی بیش از نور منتقل میشه در مکانیک کوانتومی و این از موضوعات چالش برانگیز بود. توضیح کاملش نیازمند تفصیل و ارائه معادلات هست که متاسفانه در اینجا ممکن نیست. اما اشاره تون درست بود، در حالتی خاص تنها اطلاعات میان ذرات با این سرعت جابجا میشن. در مورد عمر اونها ، در کسری از ثانیه بوجود میان ،کسر بسیار بسیار ناچیزی از ثانیه و نابود میشن . توجه داشته باشید ریسمان ها در ارتعاش هستن .در مورد ابعاد مقاله ای مجزا در سایت قرار میگیره در اینده ک امیدواریم مفید باشه. ابعادی که نام بردید بله ، درسته. در مورد اصطلاحات چون اهمیتی نداره معمولا تو مطالب عمومی ، و توضیحشون تخصصی هست و اکثرا دوست ندارن توضیحات مفصل و تخصصی داده بشه، توضیح نمیدیم. علاقه مندان پیگیرتری مثل شما حتما میتونن با پیگیری بیشتر مطالب نیمه تخصصی ، متوجه بشن . در آخر هم خیلی خوشحالیم که کلاس دهم هستید ولی باهوش،چون بعضی ازمخاطبان ایراد میگرفتن که دشوار بوده. امیدواریم همیشه همینقدر پیگیر مطالب علمی باشید و از هوش خوبتون هم استفاده کنید .آرزوی موفقیت و اگر سوالی بود یا توضیح کافی نبود ،باز هم در خدمتیم

      پاسخ دادن
  • ژوئن 20, 2019 در t 10:43 ق.ظ
    Permalink

    سلام خسته نباشید واقعا ممنون از سایتتون .من چندتا سوال داتشم که اگر جوابشان را بدهید ممنون می شم . 1.”این ریسمان ها در فرکانس های متفاوت نوسان می کند.هر فرکانس بطور خاص ،ذره ی خاصی را بوجود می آورد. پس جرم ذره به نوع نوسان وابسته است. طبق این نظریه نمیتوان تفاوت مقیاس و اندازه بین ریسمان های پیچیده به دور ابعاد کوچکتر و ریسمان های فعال در ابعاد بزرگتر محاسبه کرد. در نتیجه باید طیف ریسمان هایی که در نوسان هست را در نظر گرفت.” این جمله را می شود به زبان ساده تر توضیح دهید ؟ 2.اصلا نظریه ی ریسمان چه ربطی به بوزون دارد ؟ مگر بوزون را یک اسپین کامل نمی گویند ؟
    gmail : mohammadasgaraniwork@gmail.com

    پاسخ دادن
    • ژوئن 21, 2019 در t 4:04 ق.ظ
      Permalink

      1- هر ریسمان با نوسان خاصی ذرات مختلف رو پدید میاره، اما ما نمیتونیم دقیقا ، یک به یک مشخص کنیم کدوم ریسمان چقد نوسان داره. یعنی نمیگیم یدونه ریسمان نوسانش چقده که باعث شده فلان ذره پدید بیاد.بخاطر همین میایم طیف کلی رو در نظر میگیریم میگیم این ریسمانها در این طیف ، این ذره ها رو پدید اورده. 2- در مورد بوزون هیگز اخیرا مطلبی بسیار خلاصه و بزبان ساده نوشته شده ،ادرس زیر مراجعه کنید
      ،بوزون هیگز به زبان ساده ؛ چه چیز به جهان جرم می بخشد؟

      پاسخ دادن
  • جولای 31, 2019 در t 3:28 ب.ظ
    Permalink

    با سلام و تشکر بابت مطالب آموزنده، با وجود موفقیت های نظریه M، هنوز این نظریه نتوانست تفاوت های موجود میان نسخه های مختلف نظریه های ریسمان را حذف کند و به وحدت نیروها برسد در همین حین دکتر «کامران وفا» فیزیکدان مشهور ایرانی دانشگاه هاروارد به همراه رابرت برندنبرگر با نظریه ای به نام نظریه F ارائه کردند که با افزودن یک بعد جدید به نظریه M، تصویری ۱۲ بعدی را از کائنات ارائه می دهد. این نظریه با بعد اضافی خود، مسائل باقی مانده در نظریه M را به خوبی حل می کند. اما از آنجایی که بعد اضافی مطرح شده در نظریه F، بعد مکانی نیست بلکه احتمال دوبعدی بودن زمان را مطرح کرده است. اگر چنین باشد در این صورت زمان به جای خطی، صفحه یی خواهد بود. به این ترتیب نه تنها امکان سفر در زمان و رفتن به گذشته و آینده وجود خواهد داشت بلکه حتی می توان در درون تک تک لحظه ها در جهت عمود بر سیر زمان نیز حرکت کرد. بنابراین شاید درون هر لحظه، ابدیتی نهفته باشد و با افزودن یک بعد زمانی جدید به معادله های توصیف کننده کائنات می توان بسیاری از مسائل حل نشده فیزیک امروز را حل کرد. هرچند خود دکتر در کنفرانسی عنوان کرد که فعلا در مسایل ابتدایی زمان رو همان تک بعدی در نظر میگیرند.

    پاسخ دادن
    • آگوست 1, 2019 در t 7:49 ق.ظ
      Permalink

      سپاس . در مورد نظریه اف ، هرگز مساله رو حل نکرده و چنین نیست که تصور میکنید به خوبی ابهامات رو برطرف کرده بلکه برعکس ابهامات و اشکالات جدی داره. به مقاله زمانزمان چیست ؟ رجوع کنید در این مورد اجمالاً توضیح داده ام. هرچند بحث مفصل و تخصصی ای هستش که در اینجا امکان تبیین نداره، اما در کل به این سادگی موضوع حل نشده. سپاس مجدد بابت دیدگاهتون

      پاسخ دادن
  • آگوست 20, 2019 در t 6:26 ب.ظ
    Permalink

    سلام ممنون بابت توضیحات مفیدتون.میشه لطفا راجع به نظریه m هم به زبان ساده توضیح بدید با تشکر🙏🙏

    پاسخ دادن
    • آگوست 20, 2019 در t 8:25 ب.ظ
      Permalink

      ممنون از دیدگاهتون.

      پاسخ دادن
  • سپتامبر 24, 2019 در t 10:24 ب.ظ
    Permalink

    نظریاتی مثل کوانتوم و ابعاد و ذرات و بسیاری از مباحث دیگه رو هیچوقت نمیشه به زبان ساده توضیح داد…چون واقعیت و ماهیت هیچکدوم بطور واضح درک نشده و فعلا تصور یا تعریف قطعی از هیچکدوم اینها وجود نداره. قطعا در آینده همین مباحث پیچیده جزئی از ابتدائی ترین اطلاعاتی خواهند بود که در اختیار هرکسی هست.

    پاسخ دادن
  • اکتبر 28, 2019 در t 1:39 ب.ظ
    Permalink

    سلام

    پیرو پاسخ شما با متن ” ذرات ، محدودیت دارن و نمیتونن بیشتر از سرعت نور برن” شنیدم که تئوری انیشتین در این خصوص در سال 2017 نقض شده و نوترینو که دارای جرم است با سرعتی بیش از نور حرکت می کند.

    تشکر از زحماتتون

    پاسخ دادن
    • اکتبر 29, 2019 در t 6:08 ق.ظ
      Permalink

      سلام. اگر منظور شما آزمایشات نوترینوی سرن به سمت گرن ساسو هستش، این آزمون در مراحل ابتدایی با چند خطای جدی صورت گرفته و تا تایید نهایی و نقض نسبیت فاصله زیادی هست. البته توضیح مفصلی در اینجا نیاز هست که متاسفانه مجالش نیست. اینکه همچنان این یک آزمون در صورت تایید هم مشکلاتی داره و فعلا با این آزمون نسبیت وارد چالش جدی نشده . نکته مهمتر اینکه بی تردید اجماع علمی در باب نسبیت همچنان وجود داره و با این تک آزمون ها نسبیت که همچنان پابرجاست و هیچ نظریه ای جایگزین نشده. البته اگر آشنا باشید حتما اطلاع دارید که چقدر دشوار هست ابطال نسبیت و در هیچ جامعه علمی ای امروز برای ابعاد ماکرو، نظریه ای جز نسبیت رو بکار نمیبرن. هرچند انتقاداتی هست که هنوز در ابتدایی ترین مراحل قرار دارن و توصیه میشه تا نظریه ای ابطال نشده و در تمام دروس فیزیک در تمام جوامع علمی دنبال میشه، همون رو دنبال کنیم تا زمانی که نظریه جایگزینی بیاد و نظریه قبلی مثل نسبیت کاملا ابطال بشه. سپاس از توجهتوو

      پاسخ دادن
    • ژانویه 5, 2021 در t 12:56 ق.ظ
      Permalink

      اون مساله رد شده و نوترينو نتونست از سرعت نور تجاوز كنه اختلاف ساعت جهاني در 2 نيمكره باعث اين اشتباه محاسباتي شده بود و 3000000 متر بر ثانيه سرعت حدي است هنوز

      پاسخ دادن
  • ژانویه 4, 2020 در t 3:54 ق.ظ
    Permalink

    سلام.
    من در مورد این نظریه چیزی نمیدونستم تا اینکه توی یک بحث دوستانه چیزایی متوجه شدم.
    قسمتی که این ریسمان ها در یک زمان وجود دارند و در یک زمان دیده نمیشوند، خیلی ذهنمو به چالش کشونده.
    یعنی این امکان وجود داره ماهم به نوعی توی اون لحظه ای قرار داریم که برای مثلا یه جهان دیگه این ریسمانارو نمیبینند؟
    نمیدونم چطور بیان کنم.
    ما تشکیل شدیم ازین ریسمانها
    و در کسری از زمان ما وجود داریم که در همون مدت زمان وجود نداریم.
    on_off_on_off الی آخر
    ایا توی تایم off که ما این ریسمانارو نمیبینیم،
    دنیایی وجود داره که تو لحظه on هستند؟

    پاسخ دادن
  • ژانویه 5, 2020 در t 7:41 ب.ظ
    Permalink

    آیا این درسته که طبق نظریه ریسمان کیهان به سمتی میره که بعد زمان رو از دست خواهد داد و تنها مکان به جا میمونه؟
    اگر چنین چیزی صحت داره کمی توضیح بفرمایید لطفا.
    سپاس 🙏

    پاسخ دادن
  • آوریل 14, 2020 در t 2:47 ب.ظ
    Permalink

    با سلام،
    دو فوتون یا دو ذره نور را در نظر بگیرید که در دو جهت مخالف از کنار همدیگر عبور کنند. آنگاه فاصله بین آن دو ذره با سرعت ۶۰۰ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت. اگر کسی توانست با استدلالی قویتر این حقیقت را رد نماید، من استدلال اورا خواهم پذریفت.
    در مورد نظریه ریسمان چند سوال :
    تار ها یا ریسمان های باز و بسته انرژی ارتعاشی خود را از عالم غیب در یافت میکنند و یا خود آنها منبع و مولد انرژی اند ؟ در این حالت تار ها چطور انرژی را تولید میکنند ؟
    آیا پس از اینکه تار ها ارتعاشات ویژه را به ذرات بنیادی مثل کوارک ها تبدیل نمودند، بقاء وجود خود را حفظ خواهند کرد ؟ یا اینکه چندین تار در قالب یک کوارک در می آیند ؟ اگر تار ها پس از تبدیل انرژی خود به ذرات ماده ، وجود خود را حفظ نمایند آنگاه تعداد ذرات ماده افزایش خواهد یافت که منافی اصل بقاء جرم و انرژی خواهد بود. بنابر این معقول تر این است که باور داشته باشیم که تار ها موجودیت خود را در قالب ذرات مادی حفظ خواهند کرد و نه در بیرون از آنها.
    نظریه های ریسمان را در حال حاظر میتوان با اطمینان کامل و خیال راحت از سنخ تخیلات علمی پنداشت و نه از جنس تئوری های علمی، زیرا در عمل و از راه آزمایش غیر قابل امتحان می باشند. در مثل احکام دینی که نه قابل اثبات اند و نه قابل رد کردن.
    سوال آخر : آیا یک گیتار زن غیبی در پشت پرده کیهان و طبیعت نشسته است و با انگشتان مبارک خود تار ها را به ارتعاش در می آورد و آهنگ های مختلفی ( به تعداد ذرات اتمی و زیر اتمی ) را می نوازد ؟

    پاسخ دادن
    • ژانویه 5, 2021 در t 1:02 ق.ظ
      Permalink

      فاصله افزايش پيدا ميكنه عزيزم نه سرعت فوتون ها بين اين 2 تفاوت از زمين است تا اسمان من نمي دونم ما ايرانيها چرا با اين كه هيج اطلاعات علمي ندااريم ميخواهيم نضريه نسبيت كه رو زير سوال ببريم مصل اين ميمونه بخواهي با يه قاشق چاي خوري بخواي اب اقيانوس رو خالي كني اين مثل همونه

      پاسخ دادن
  • ژانویه 5, 2021 در t 12:51 ق.ظ
    Permalink

    سلام مقاله خوبي بود من در كل فكر ميكنم و من فكر ميكنم نوعي از نضريه لويي دو بارگلي كه فكر ميكرد ماده از امواج در هم تنيده در هم شكل گرفته و چيزي به نام ماده در اصل اصلا وجود ندارد و موج در هم تنيده است را ميتوان به عنوان تعريف ساده اين نضريه بيان كرد هر چند فكر نكنم زياد فيزيك با فرمول هاي رياضياتي ازتباط داشته باشد و اين نضريه 10 بعدي است و من اصلا مفهوم 10 بعد را نميفهمم چتور ميتوان فهميد چسم 10 بعدي چگونه است

    پاسخ دادن
    • ژانویه 8, 2021 در t 7:37 ق.ظ
      Permalink

      سلام. کاملا درسته

      ذهن انسانی ما محدود به سه بعد هست و قادر به درک ابعادی فراتر از این نیست، اما مدلهای ریاضیاتی احتمال وجود این ابعاد رو پیش رومون میذاره.

      پاسخ دادن
  • سپتامبر 12, 2022 در t 3:27 ب.ظ
    Permalink

    نظرتون درمورد نظریه حلقه چیه؟
    من فکر میکنم نسبت به نظریه ریسمان توضیح قابل قبول تری در مورد جهان هستی ارائه میکنه

    پاسخ دادن
  • جولای 15, 2023 در t 6:49 ب.ظ
    Permalink

    با سلام پیشنهاد میکنم تا حد امکان با رسم تصویر توضیح داده شود چونکه ذهن با اعداد و تکست غریبه است که و سخت ارتباط میگیرد .
    آخر اینکه ؛ کلا نسبت به اطرافیانم توانایی فهم و گیرایی مسائل بسیار پیچیده برایم خیلی آسان است اما در این مورد خاص تقریبا ۱۰ درصد متوجه شدم

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.