نژاد پرستی آیا ما بطور نا آگاهانه هم نژاد پرستیم؟

نژاد پرستی ما بطور نا آگاهانه هم نژاد پرستیم؟

برخی از انسانها بطور آشکار نژادپرست هستند و برخی دیگر معتقدند اینگونه نیستند،اما رفتار آنها چنین چیزی را مشخص می کند،اما تحقیقات علمی متعددی نشان می دهد همه ما بطور پنهانی متعصب هستیم!

نژاد پرستی یک رویکرد است که نه تنها به شکل مشهور خود،یعنی تعصب نژادی و ملی ،بلکه در اشکال مختلف اجتماعی بروز و ظهور می یابد.هرگونه تقسیم اجتماعی که باعث تبعیض ما شود ،گونه ای از نژاد پرستی یا تعصب است.اما اگر خودمان تصور می کنیم که اینگونه نیستیم، به گفته محققان، دوار تعصب ضمنی (تعصب پنهان) هستیم.یعنی همه ی ما هرچقدر آزادیخواه و روشنفکر باشیم، به صورت ناخوداگاه نژاد پرستیم. البته تحقیقاتی که تاکنون انجام شده این را نشان داده است.

اما نکته امیدوارکننده ای که وجود دارد راه حل آن است.یعنی تفکر منطقی و مشورت و تأمل بیشتر باعث برطرف شدن تعصبات ضمنی ما در قضاوت های ما می شود.

دنیل بودکین پژوهشگر دانشگاه آکسفورد و همکاران او در آخرین تحقیقات خود روی چند صد نفر نشان دادن آنها برای مجازات سرقت ،افرادی از گروه های دیگر را با شدت بیشتری مجازات کرده و افراد گروه خود را با تخفیف مجازات می کردند.

در این پژوهش داوطلبان در یک بازی آنلاین که شامل پول دادن و گرفتن (پول کم) بود،شرکت داده شدند.در این آزمایش شرایطی ایجاد شد تا یک بازیکن پول دیگری را به سرقت ببرد.پس از آن داوطلبان با فرصتی که فراهم میشد تا با مصادره پول یا حذف از بازی سارق را مجازات کنند. البته ابتدا باید در چند ثانیه تصمیم به مجازات می گرفتند.آنها عضو گروه مشابه را با مجازات سبک تر،و سارق عضو گروه رقیب را با مجازات سنگین تری روبرو می کردند.

سپس شرایطی فراهم میشد تا اینبار با مشورت عقلانی و مشارکت جمعی تصمیم به مجازات بگیرند.نتایج نشان داد ؛ در این حالت مجازات های برابر و منصفانه تری بین عضو گروه خود و رقیب اعمال می شد.

یودکین اضافه کرد:ما متوجه شدیم که اگر مردم در مشورت عقلانی مشارکت داشته باشند، می توانند بر این غرایز غلط غلبه کنند. زمانی که مردم فرصتی برای تصحیح تصمیم خود داشتند، عمدتا بی طرف بودند و مجازات های عادلانه را به اعضای گروه و خارج از گروه اعمال می کردند.
این یافته – که مردم به لحاظ انعکاسپذیری مستعد ابتلا به “تعصب گروهی” در مجازات هستند – مطابق با آنچه بسیاری از دانشمندان در مورد میراث تکاملی انسانها معتقدند،می باشد. انسان خردمند (Homo sapiens) هزاران سال در جوامع نزدیک به رقابت برای منابع کمیاب در savannas آفریقایی جمع می شدند. اعضای این گروه احتمالا برای کمک و راحتی ، مجبور به همکاری بودند. در مقابل، اعضای گروه های مخالف، منبع تهدید و خشونت بودند. در نتیجه، تمایل غریزی به اعضای گروه و مراقبت و احتیاط در مقابل بیگانگان ممکن است به DNA ما مربوط شود

#arian_x

منبع:
https://www.nytimes.com/2016/12/09/opinion/sunday/the-roots-of-implicit-bias.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *