آیا 99.99 درصد از فضای کیهان ما خالیست؟

آیا 99.99 درصد از فضای کیهان ما خالیست؟

این ادعا که آیا ۹۹.۹۹% از جهان و همچنین بدن ما از فضای خالیست ، ادعای درستی است اما دقیق نیست. به عبارت دیگر از یک لحاظ این ادعا صحیح است و از یک لحاظ دیگر ادعای درستی نیست.

معمولا در جاهای مختلف به انواع مختلف این ادعا را مطرح می کنند. برای مثال می نویسند: اگر فضای خالی تمام جهان را حذف کنیم ، تمام انسان ها به اندازه ی یک حبه قند جا می شوند!

چنین مثال هایی در مورد فضای خالی کیهان درست نیست و موجب درک غلطی از آن می شود. چرا که درواقع هر شئ که در جهان ما وجود دارد ، خود از فضای خالی تشکیل شده است. یک حبه قند یا توپ یا هر شئ دیگری که میشناسیم از همین اتم ها و فضای خالی آن تشکیل شده است.

اندازه یک اتم به موقعیت میانگین قرارگیری الکترون‌های آن بستگی دارد. هسته‌ها حدود ۱۰۰ هزار برابر کوچک‌تر از اتمی هستند که درون آن قرار دارند. یعنی برای مثال اگر هسته اندازه یک حبه قند باشد، اتم آن اندازه‌ی یک استادیوم فوتبال است.

اینکه می گوییم ۹۹.۹۹% از فضای کیهان یا بدن ما خالیست ، منظور همین فضای خالی بین هسته و محل استقرار الکترون است. اما آیا این فضا کاملا خالیست ؟
فضا هیچ‌وقت واقعا خالی نیست. در واقع پر از تابع موج و میدان‌های کوانتومی نامرئی است. فضای خالی درون اتم‌ها را معمولا به یک فن یا پنکه تشبیه میکنیم که تشبیه خوبی هم هست. زمانی که فن در حال چرخیدن نیست،ما می‌توانیم بگوییم، قسمت زیادی از فضای داخل فن خالی است. اما وقتی فن یا پنکه روشن است، چنین نیست و ما دستمان را هرجای فن قرار دهیم به دست ما آسیب می زند و گویی تمام آن فضا پر است.

الکترون‌ها در واقع حجمی ندارند، بلکه چیزی به نام تابع موج دارند که بخش بزرگی از اتم را اشغال می کند. الکترون‌های بدون حجم همزمان در تمامی فضای اتم حضور دارند . الکترون ها مانند پره های فن در اطراف اتم در حال حرکت‌ هستند و حجمی از فضا را با توابع موجی اشغال می کنند.

اگر بگوییم این فضا خالیست ، چندان حرف دقیقی نزده ایم، چرا که تمام اجرام در کیهان محصول همین فضاها هستند و همانطور که گفته شد کاملا خالی نیست.
#arian_x

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.