آپوفیس ۹۹۹۴۲ ؛ باز هم خبری در مورد خطر برخورد کره زمین با یک سیارک

آپوفیس ۹۹۹۴۲ ؛ باز هم خبری در مورد خطر برخورد کره زمین با یک سیارک

باز هم هشداری در مورد برخورد یک سیارک با زمین مطرح شده که البته برای بسیاری از مخاطبان ، این گونه هشدارها تکراری شده است.اما احتمال برخورد آپوفیس به چه صورت است؟ احتمال برخورد این سیارک با زمین صفر نیست. چند سالی است که طرحی توسط ایالت متحده امریکا و روسیه برای دفاع از زمین دربرابر برخورد اجرام فضایی راه اندازی شده و آپوفیس ۹۹۹۴۲ یکی از این اجرام است . اما احتمال برخورد آن بسیار ناچیز است.

طبق بزرگنمایی که در اخبار منتشر میشود، اشاره ای نمی شود که احتمال برخورد این سیارک دقیقا چقدر است و فقط گفته می شود که سیارک آپوفیس احتمال دارد در سال ۲۰۶۸ به کره زمین سقوط کند و در سال ۲۰۲۹ از چنان فاصله ای از مقابل زمین عبور میکند که ده بار نزدیکتر از فاصله زمین تا ماه است.

این مطلب را دانشمندان دانشگاه سن پترزبورگ در گزارش خود برای کنفرانس بزرگداشت کارالیوف، (طراح سفینه های فضایی شوروی) در مسکو اعلام کردند. پیش بینی می شود سیارک آپوفیس در سال ۲۰۲۹ میلادی از فاصله ۳۸ هزار کیلومتری (کره ماه در فاصله ۳۸۴ هزار کیلومتری از کره زمین قرار دارد ) از مقابل زمین عبور کند.
پیشتر دانشمندان ناسا نیز از احتمال برخورد سیارک آپوفیس با زمین در سال ۲۰۶۸ سخن گفته بودند .

“اما طبق محاسبات کارشناسان دانشگاه هاوایی و دانشگاه پیزا احتمال این برخورد تنها ۲.۳ در یک میلیون خواهد بود”.
.
سیارک آپوفیس به قطر ۳۲۵ متر که نام آن از رب النوع خشم و تخریب در مصر قدیم گرفته شده، در سال ۲۰۰۴ کشف شده است.
داده‌های اولیه نشان می‌داد که این سیارک در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ با فاصلهٔ خطرناکی از کنار زمین خواهد گذشت یا با احتمال ۲٫۷ درصد با زمین برخورد خواهد کرد. پیش‌بینی‌های بعدی، برخورد را در ۱۳ آوریل سال ۲۰۳۶ و با احتمال ضعیف ۱ به ۲۵۶۰۰۰ نشان دادند.اما در نهایت در سال ۲۰۱۳، براساس آخرین مطالعات، احتمال برخورد آپوفیس تقریباً رد شد. چرا که چنین احتمال ناچیزی عملاً قابل توجه نیست.

#arian_x ✍

منابع:

https://web.archive.org/web/20130511010048/http://neo.jpl.nasa.gov/risk/a99942.html

https://cneos.jpl.nasa.gov/sentry/details.html#?des=99942m

http://www.brera.mi.astro.it/sormano/teca.html

https://arxiv.org/abs/1404.5847

https://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=99942#content

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *