نوستراداموس و پیشگویی های جنجالی

نوستراداموس و پیشگویی های جنجالی

نوستراداموس پیشگوی مشهور اهل فرانسه بود . عده ای معتقدند بسیاری از حوادث بزرگ تاریخ را، نوستراداموس سالها پیش از وقوع آنها ، پیشگویی کرده است.

اما این ادعا واقعا صحت دارد؟

نوستراداموس از سال ۱۵۵۴ شروع به سرودن شعر به شکل دو بیتی کرده و آن را تحت عنوان “صد شعر”، در سال ۱۵۵۵ منتشر کرد .او این ابیات را خطاب به پسرش نوشته و در مقدمه ی رباعی‌ها ادعا می کند سرنوشت جهان و بشر را می شود از روی ستارگان پیش‍گویی کرد و هر کدام از رباعی هایش در آینده ای “دور یا نزدیک” رخ خواهد داد. او تقریبا هزار پیشگویی بصورت رباعی دارد (و تقویم های دیگری که بیش از شش هزار پیشگویی در آنها انجام داده است)که اتفاق های مهم را تا سال ۱۹۹۹ میلادی پیش‌بینی کرده‌است.
او مدعی بود که در پیشگویی‌های وی “رمزها و محاسباتی” وجود دارد که هر کس توانایی درک آن‌ها را ندارد.

در یک نمای کلی اهمیت و شهرت نوستراداموس را می توان ناشی از جلب توجه عموم به مسائل اینچنینی دانست. بارها گفته شده و تمام شواهد نشان می دهند که ادعاهای فراطبیعی ، همواره مورد اقبال عموم واقع می شود و همین امروز نیز محصول شبه علم در تمام حالات خود ، بیش از هر چیز مورد توجه است.

با مرور زندگینامه نوستراداموس می توان فهمید که او علاقه ی زیادی به ادعاهای غیر معمول خود داشته، نه فقط در زمینه پیشگویی ، بلکه در پزشکی نیز او به سراغ علوم خفیه می رود و سعی میکند درمان هایی برای طاعون ارائه کند، که در نهایت هیچکدام موثر نبوده اند.

اما در مورد پیشگویی های او چند نکته اساسی وجود دارد؛ نکته اول اینکه نوشته های او کاملاً مبهم است و تمام محققان معتقدند این ابهام به عمد صورت گرفته است.اما برخی معتقدند این ابهام به علت ترس او از کلیسا و محاکمه شدن بوده که او را مجبور کرده زبانی مبهم بکار ببرد.

به نظر منتقدان این توجیه چندان صحیح به نظر نمی رسد، چون در آن زمان پیشگویی و طالع بینی ،جرم تلقی نمیشد و فقط جادوگری جرم بود.اگر هم قرار بود انقدر مبهم پیشگویی کند که کلیسا متوجه نشود، قاعدتاً دیگران هم نباید متوجه شوند و برعکس از قرار بود مخاطب متوجه پیشگویی ها بشود،کلیسا نیز از این قاعده مستثنی نبود.

نقد مهم دیگری که به پیشگویی های نوستراداموس وارد است، عدم تاریخ پیشگویی هاست. اگر او واقعا به پیشگویی های خود اعتماد داشت، به راحتی تاریخ تمام آنها را اعلام می کرد.در صورتی که او با ابهام در نگارش خود و عدم تعیین تاریخ آنها، عملاً راه را برای گزینش پیشگویی ها و نسبت دادن آنها به وقایع شبیه به آن، در زمانی بسیار طولانی باز گذاشته است.این دو مورد–ابهام و عدم تعیین زمان– به تنهایی برای مردود شمردن پیشگویی های او کافیست.این کار از نظر منطقی به مغالطه هفت تیر کش تگزاسی مشهور است. یعنی مثل هفت تیر کشی می ماند که چشم خود را بسته و شروع می کند به تیراندازی به نقاط مختلف دیوار. سپس دور محل هایی که تیر با آنجا اصابت کرده خط می کشد و می گوید با چشم بسته همه ی هدف ها را زده !

موضوع دیگری که پیشگویی های او را بی ارزش تر می کند،تعداد بسیار زیاد آنهاست.او چیزی در حدود ۶۳۳۸ پیشگویی داشته است. حتی اگر تنها به رباعیات او توجه کنیم نزدیک هزار پیشگویی، همگی به شکلی مبهم و بدون تعیین تاریخ .

برخی از نوشته های نوستراداموس برگرفته از متون دیگر کلاسیک است (بدون اشاره ی او) و او در چند جا میگوید خودش را پیشگو نمی داند. اما این ادعا با آثارش همخوانی ندارد.

اما مهمترین نقد به پیشگویی های نوستراداموس ، صحت اسناد منتشر شده است.اینکه برخی محققان با بررسی های متعدد مدعی شدند برخی از اسنادی که به پیشگویی های نوستراداموس نسبت داده می شود، ساختگی، جعلی یا تحریف شده هستند.(برخی نیز مدعی هستند این تحریف ها انگیزه های سیاسی نیز داشته که البته خود بحث دیگریست و نمی توان با اطمینان دراین مورد سخن گفت).

ژاک هالبورن یکی از محققان مهم در مورد نوستراداموس است که پس از بررسی های متعدد ، مدعی شد بسیاری از پیشگویی ها و اسناد مربوط به نوستراداموس بعدها جعل شده است.(او نیز به اهداف سیاسی در این مورد اشاره می کند و معتقد است.)

در سال ۱۹۸۳ نامه‌های خصوصی نوستراداموس منتشر شد و پس از آن نسخه‌های اصلی از آثار سال‌های ۱۵۵۵ و ۱۵۵۷ از نوستراداموس توسط چومارات و بنازرا کشف شد. این اسناد نشان داد که بسیاری از ادعاها و اسناد موجود در مورد نوستراداموس جعلی هستند!

جیمز رندی نیز می‌نویسد که هیچ سند معتبری هیچ ‌یک از ادعاها را ثابت نمی‌کند. بسیاری از ادعاها مشخصا براساس شایعات غیر معتبر بوده‌است که توسط مفسران بعدی همچون ژابرت(۱۶۵۶)، گوناد(۱۶۹۳) و بارست(۱۸۴۰) بر اساس تفاسیر غلط از متون فرانسوی قرن ۱۶ یا بر اساس کذب محض به عنوان حقیقت نقل شده‌اند. حتی ادعایی که رباعی L۳۵ دقیقاً مرگ پادشاه هنری دوم را پیشگویی کرده‌است در سال ۱۶۱۴، یعنی ۵۵ سال پس از آن واقعه چاپ شده است!

جیمز رندی به دستکاری هایی در ترجمه متون نیز اشاره می کند که طوری تحریف شده اند که با واقعه ای که به آن نسبت داده می شود منطبق باشند.

نکته آخر اینکه همواره در مطالب اینچنینی اشاره کرده ایم ، این نوع موضوعات معمولاً از جذابیت بالایی برخوردارند و به راحتی می توان از آنها سواستفاده کرده و مخاطبان زیادی را جذب کرد. فروش کتاب یا جذب مخاطب و کسب شهرت باعث می شود برخی از نویسنده های فرصت طلب به سراغ آنها رفته و از جعل و تحریف یا کاریکاتوریزه کردن آنها بهره شخصی ببرند.

#arian_x

منابع:

خواندنی‌های تاریخ، محمود طلوعی، دستان، ۱۳۷۲
wikipedia. org/wiki/Nostradamus

Chevignard, Bernard, Presages de Nostradamus 1999
m.

Brind’Amour, Pierre, Nostradamus astrophile, 1993

کتاب ماسک نوستراداموس

نامه بی‌نام به «مارکوس اهل فرانسه» در اوت و نوامبر سال ۱۷۲۴ توجه عموم را به حقیقت (گمنام) Lettre critique sur la personne et sur les écrits de Michel Nostradamus, Mercure de France, août et novembre ۱۷۲۴ جلب کرد (توضیح در ویکی‌پدیای فرانسوی مقاله مربوط به نوستراداموس: «Relève, dans un esprit rationaliste, des coïncidences entre certains quatrains des Prophéties et des évènemen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *