اوموآموا ( Oumuamua ) و شایعات

اوموآموا ( Oumuamua ) و شایعات

اوموآموا یک جرم میان ستاره ای بود که چندی پیش موجب شایعات بسیاری شد.این شایعات با احتمالی که دانشمند مطرح کردن، دامن زده شد.

آبراهام لئوب و شمول بیلی اخترشناسان از هاروارد، گفتند شاید این جرم میان ستاره ای یعنی، اوموآموا ممکن است توسط بیگانگان فضایی ارسال شده باشد.

از همان ابتدا برخی از متخصصان این ادعا را نپسندیدند و اعتراضاتی شد. این ادعا بیشتر شبیه به ادعاهای نشریات زرد شبه علمی بود،نه به این خاطر که اسم بیگانگان و احتمال آن داده شده بود،بلکه بخاطر عدم شواهد مناسب و درخور این ادعا،آن هم از سوی دو اخترشناس.این ادعا سخت نظر فرضیه پردازان توطئه را جلب کرده بود و گمانه زنی های مرسوم شبه علمی و کاذب اوج گرفته بود و طبق معمول مترجم های ناآشنا با ترجمه مطالب بی ارزش ، باعث سوبرداشت میشدند.

اما در بررسی های بعدی ،همانطور که انتظار میرفت مشخص شد اوموآموا یک دنباله دار میان ستاره ای است.

محققان در پژوهشی نشان دادند حرکت قوسی این جرم نمی‌تواند به تنهایی با نیروی گرانش خورشید و سیارات توضیح داده شود و باید غیر گرانشی باشد.

طبق پژوهش های بعدی مشخص شد شتاب این جرم در فاصله گرفتن از خورشید و گاز خروجی آن کاملا مطابق با حرکت یک دنباله دار است.

در پژوهشی دیگر ، دانشمندان از موسسه SETI (موسسه ی جستجوی حیات فرازمینی) با بررسی این جرم ،اعلام کردند هیچ سیگنال یا امواج رادیویی وجود ندارد.

جری هارپ گفت:ما در جستجوی سیگنالی بودیم که اثبات کند این جرم شامل امواج رادیویی و فناوری خاصی است.با جستجوهای ما ،چنین چیزی کشف نشد.

این اولین جرم میان ستاره ای از خارج منظومه شمسی به داخل آن است.
پژوهش ها نشان می دهد این دنباله دار در سال ۲۰۲۵ به لبه خارجی کمربند کویپر و در سال ۲۰۳۸ به مرزهای منظومه شمسی خواهد رسید.

#arian_x ✍
منابع:

https://arxiv.org/pdf/1810.11490.pdf

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0094576518317168

https://www.nature.com/articles/s41586-018-0254-4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *