اصل پارکینسون ؛ اصل علاقه به چرندیات یا اصل پیش پا افتادگی

اصل پارکینسون ؛ اصل علاقه به چرندیات یا اصل پیش پا افتادگی

این اصل ابتدا توسط نورس کوت پارکینسون ، نویسنده و مورخ بریتانیایی مطرح شد که طبق آن اکثر مردم معمولا به موضوعات سطحی ،پیش پا افتاده و چرندیات، بسیار بیشتر از موضوعات عمیق و تخصصی اهمیت می دهند. پارکینسون این ایده را توسط مشاهدات خود در کمیته تصویب طرح راه اندازی یک نیروگاه اتمی ارائه داد. او دید اشخاصی که در این کمیته حضور دارند ،بیشتر زمان جلسات را با بحث بر سر موضوعات سطحی و چرند تلف می کنند.برای مثال بر سر امضای قرار داد ده میلیون پوندی ساخت راکتور حدود ۲ یا ۳دقیقه بحث و به نتیجه گیری رسیدند،اما چهل تا پنجاه دقیقه از وقت خود را صرف بحث در مورد پارکینگ دوچرخه ها کردند!

از نظر شخصی من چنین چیزی نیاز به مشاهدات خاص پارکینسون و جلسات آنان ندارد، اکثر ما با کمی بررسی در اطراف خود و محافل مختلف ، احتمالا به چنین نتایجی خواهیم رسید و به عبارتی محیط اطراف ما پر است از منابع تایید این اصل.

طبق اصل پارکینسون وقتی مثلا در مورد راکتور گران قیمت همگی سعی میکنند مختصری حرف بزنند و سریعا سکوت کنند تا ابله به نظر نرسند. اما در مورد پارکینگ دوچرخه همگی می توانند کلی اظهار نظر کنند و ژست دانایی نیز بگیرند.

چنین جَوی در فضاهای مختلف کاملا قابل مشاهده است. سیاستمداران همواره به موضوعات سطحی تر میپردازند و مردم نیز به سمت آنها گرایش پیدا می کنند. در سایر محافل اوضاع به همین ترتیب است. برای مثال اگر در یک گروه یا جمع بحث های تخصصی رواج داشته باشد باز هم عموم مردم به سراغ بخش های سطحی تر آن موضوعات می روند.

در دنیای علم نیز اوضاع به همین ترتیب است.شبه علم همواره طیف گسترده ای از جامعه را به خود جذب می کند، چرا که در شبه علم تمام پرسش ها پاسخ سطحی ،غیر تخصصی و ساده انگارانه دارند و از پیچیدگی مباحث علمی فاصله می گیرند . برای مثال یکی از پیچیده ترین مباحث علمی در فیزیک ، دنیای ذرات و کارکرد بسیار پیچیده آنهاست . این پیچیدگی علمی را مقایسه کنید با ادعاهای شبه علمی و دروغین درمورد جذب و انرژی مثبت و منفی . حال فروش کتبی مانند جهان هولوگرافیک و راز را با فروش کتب علمی در این مورد را مقایسه کنید. به وضوح اصل پارکینسون را لمس خواهیم کرد وقتی استقبال شدید جامعه از این مباحث سطحی را میبینیم. در سایر حوزه ها وضع به همین شکل است و تجربیات مختلف همواره این اصل را تایید می کنند.

#arian_x

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *