معرفی کتاب “گفتگو با فیلسوفان تحلیلی” نوشته : اندرو پایل

معرفی کتاب “گفتگو با فیلسوفان تحلیلی” نوشته : اندرو پایل

این کتاب شامل بیست گفتگو است که طی سالهای 1987 تا 1996 توسط نشریه “کوگیتو” – نشریه گروه فلسفۀ دانشگاه بریستول – به چاپ رسیده و “اندرو پایل” آنها را ویرایش کرده است.

ویژگی این گفتگوها در این است که هم فیلسوفان و هم غیر فیلسوفان می‌توانند آن را مطالعه نموده و دریافتی از آن داشته باشند. در واقع این ویژگی مبتنی بر هدف اساسی نشریه “کوگیتو” است که ترویج مباحث و مضامین فلسفی به خوانندگان غیرحرفه‌ای و دانشجویان فلسفه را دنبال می‌کند.

این کتاب به گفتگو با 20 نفر ازمهمترین چهره‌های (انگلیسی – امریکایی) فلسفۀ تحلیلی در ربع قرن آخر قرن بیستم می‌پردازد که عبارتند از: “کواین”، “دن دنت”، “نانسی کارترایت”، “مارتا نوسبام”، “السدیر مک اینتایر”، “مایکل دامت”، “مری وارنوک”، “راجر اسکروتون”، “پیتر استراسون”، “هیلری پاتنم”، “اشتفان کورنر”، “ریچارد داوکینز”، “هیو ملور”، “ریچارد سورابجی”، “دیوید گوتیه”، “برنارد ویلیامز”، “آدام مورتون”، “درک پارفیت”، “جان کاتینگام” و “جین همپتون”.

فلسفه غرب را از یک نگاه کلی می توان به دو شاخه فلسفۀ انگلوساکسون(تحلیلی) و فلسفۀ قاره‌ای تقسیم کرد. این تقسیم‌بندی از آن رو صورت می‌گیرد که برخی معتقدند توجه به صدق و توجیه در فلسفۀ تحلیلی از صبغه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فلسفۀ قاره‌ای پررنگ‌تر است.

در حوزه‌های فلسفۀ تحلیلی و انگلوساکسون بیشتر با فلسفه‌های “مرتبۀ دوم” مواجه‌ایم که معارف دیگری چون : علم، هنر، تاریخ، اخلاق، دین و زبان را مورد بررسی قرار می‌دهد. این فلسفه‌ها کم تر به مضامین اجتماعی و سیاسی توجه دارند و تأکید اصلی آنها بر صدق و توجیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *