مدار موسیقی مغز شما کشف شده است

مدار موسیقی مغز شما کشف شده است

موسیقی یکی از پدیده های خاص دنیای بشر است و از دیرباز محل بحث بوده که چه چیزی باعث شده تا پدیده ای به این ترتیب ، برای تمام انسانها درتمام نقاط کره زمین ، چنین جذاب و لذتبخش باشد. آیا جایگاه موسیقی مربوط به بخش فعالی از مغز ما می شود؟

پژوهشگران موسسه فناوری MIT کشف کرده اند که بخشی از نورون های مغز ما به موسیقی واکنش نشان می دهند.در این پژوهش ۱۶۵ فایل صوتی مختلف را برای افرادی که در دستگاه FMRI قرار داشتند ، پخش شد . صداهایی مثل آواز پرندگان، بوق ماشین ،سگ و…

هیچکدام از این صداها نتوانست مثل موسیقی باعث فعالیت گروه خاصی از نورون های مغز شود و روی آنها تاثیر بگذارد. در روش جدید تصویربرداری مغز توسط دانشمندان MIT ،آنها اسکن های قشر شنوایی را از نظر ریاضیاتی بررسیی کردند و سلول های مغزی دارای الگوهای مشابه فعالیت را کنار هم قرار دادند. به این ترتیب مسیرهای عصبی خاصی را که تنها به موسیقی واکنش نشان می دادند را شناسایی کردند.

این کشف نشان می دهد دسته ای از نورون های خاص ، توانایی انتخاب موسیقی را دارند و این مساله پرسش هایی را در مورد نقش موسیقی در زیست انسان را طرح می کند.

چرا مغز ما دارای این فعالیت نورون ها است و چه هدف تکاملی ویژه ای منجر به اختصاص پیدا کردن برخی نورون ها به موسیقی شده است؟

جاش مک در موت متخصص علوم شناختی و عضو ارشد این تحقیقات میگوید این پژوهش نمی تواند به این پرسش ها پاسخ دهد اما اینکه موسیقی دارای تاثیرات بیولوژیکی است هیجان انگیز است.

مک درموت می گوید: به نظر ما این نورون ها کاری مشابه تحلیل موسیقی را انجام میدهند که به شخص اجازه می دهد ساختار،ملودی و ریتم یا احساسات را از موسیقی برداشت کند.

پژوهش دیگری از دانشمندان علوم اعصاب سمیل در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است گوش دادن به موسیقی باعث فعال شدن سیستم نورون های آینه ای مغز می شود که یکی از قطب های مغزی شامل سیستم لیمبیک است. این سیستم با احساسات مرتبط بوده که فاعلیت شخصی را با تعلق اجتماعی ترکیب می کند.

مک درموت می گوید پژوهش تیم آنها مکان گروه خاصی از نورون های انتخاب کننده موسیقی را در ناحیه ای در جلوی قشر شنوایی اولیه یافته است.به گفته وی پژوهشگران چیزی بیش از ورای محل آناتومیکی نمی دانند، اما به در جستجوی شناخت نقش و هدف مدار موسیقی در مغز هستند.

او می گوید: واضح است که موسیقی دارای پایه بیولیژیکی است و شواهد آن ، جهانی بودن این پدیده است.در جوامع مختلف ، صرفنظر از میزان توسعه، چیزی به نام موسیقی وجود دارد که برای همه قابل درک است.در مغز انسان چیزی وجود دارد که باعث جذب گروه های انسان به موسیقی می شود.

منبع/ مطالعه بیشتر
m.nautil.us/blog/your-brains-music-circuit-has-been-discovered

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *