دیوار پلانک یا زمان صفر چیست؟

دیوار پلانک یا زمان صفر چیست؟

شاید بارها با پرسش ” پیش از بیگ بنگ چه رخ داده است؟ ” یا نظیر آن روبرو شده باشید.

اما ما تا کجا می توانیم در کیهان به عقب برگردیم و وقایع هستی را دریابیم؟یا به تعبیر دیگر از کجا به بعد قابل بررسی با قوانین فیزیکِ فعلی ما هستند؟

این پرسش مهمیست که اغلب به شکل های مختلف ،از سوی علاقه مندان ، پرسیده می شود . در اینجا قصد داریم بطور ساده در مورد این موضوع توضیح دهیم.

طبق شناخت کنونی ما و همانطور که احتمالا می دانید ، جهان ما پس از یک انفجار ( بیگ بنگ ) شروع به گسترش کرد و تا این لحظه روند انبساط آن ادامه دارد.ما می توانیم به عقب رفته و رویدادهایی که اتفاق افتادند را بررسی کنیم، اما در جایی متوقف می شویم و دیگر نمی توانیم عقب تر برویم. نه تنها نمی توانیم در حیطه نظر،به پیش از بیگ بنگ سفر کرده و آن را بشناسیم، بلکه ما حتی به خود لحظه ی بیگ بنگ هم نمی توانیم برسیم!

ما با دیواری برخورد می کنیم به نام ” دیوار پلانک ” یا زمان صفر.
به تعبیر خیلی ساده ، ما از ۱۰^-۴۳ ثانیه پس از بیگ بنگ (زمان پلانک )، به بعد را می توانیم بررسی کنیم.این زمان بسیار کوتاهی پس از بیگ بنگ هست، اما برای بررسی های دقیق کیهانشناسی از اهمیت بالایی برخوردار است. لحظه ای پس از بیگ بنگ تا امروز ، چیزیست که قوانین فیزیک به ما توضیح می دهد. ( البته فقط همین مورد در جهان نیست که ما از تبیین آن با قوانین فیزیک عاجز هستیم، بلکه موارد دیگری وجود دارد که خارج از این موضوع است) .

در این لحظه ( زمان صفر ) کیهان بسیار فشرده است، که این امر سبب می شود نیروی گرانش ، با نیروهای دیگر همسان بوده و مانع از کشف و شناسایی رویدادها می شود.این زمان کوتاه همانطور که از نام آن پیداست برای اولین بار توسط مکس پلانک ارائه شد.

چگونه می توان از دیوار پلانک عبور کرد؟

برای اینکه ما بتوانیم به قبل از دیوار پلانک یا زمان صفر رفته و رویدادهای آن را دریابیم، نیازمند یک نظریه ی کوانتومی برای گرانش و وحدت آن با سایر نیروها هستیم.یعنی هرچهار نیروی طبیعت ، نیروی واحدی را تشکیل دهند . تاکنون گرانش در دنیای کوانتومی ، به نوعی سازمخالف با سه نیروی دیگر داشته است و همچنان دانشمندان به دنبال ” نظریه همه چیز ” برای پیوند نسبیت و دنیای کوانتومی هستند .
البته در این راه فرضیه هایی مطرح شده که باید دید در آینده به کجا خواهند رسید.
اما تا وقتی معمای گرانش و پیوند نسبیت و دنیای کوانتوم حل نشده باقیست، دیوار پلانک نیز پابرجاست .

آرین رسولی

کانال تلگرام: @arian_xboy

3 دیدگاه برای «دیوار پلانک یا زمان صفر چیست؟»

  • بازپینگ: بیگ بنگ ؛ آغاز جهان چگونه رخ داد؟ - science & philosophy

  • دسامبر 22, 2021 در t 2:19 ق.ظ
    Permalink

    ما خود زمان هستیم
    زمان آن واحد نیست
    اندازگیری زمان احمقانه است
    چون فقط میگذرد عدد برای آن بی معناست
    اگر زمان بایستد دیگر چیزی در دنیا وجود نخواهد داشت پس اگر بخواهیم برای زمان اسم تعیین کنیم باید بگوییم (عالم )زیرا عالم یعنی همه چی اسم زمان است

    پاسخ دادن
  • جولای 13, 2022 در t 12:30 ق.ظ
    Permalink

    زمان یک کمیت حقیقی نیست ولی ما آن را اندازه می گیریم
    وقتی ما می توانیم به گذشته برگردیم که سرعت ما بیشتر از سرعت نور باشد هر چه سرعت ما بیشتر باشد همان قدر به گذشته دور دسترسی خواهیم داشت به عبارتی اگر به دانش دورنوردی دسترسی پیدا کنیم سفر در زمان به راحتی امکان پذیر خواهد بود

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *