صفحه ۱۱۲ کتاب ها – توصیه ای به کتابخوان ها

صفحه ۱۱۲ کتاب ها – توصیه ای به کتابخوان ها

کسانی که به مطالعه رمان و کتاب های داستانی دارند، معمولا معیارهای برای مشخصی برای انتخاب کتب ندارند. گاهی تنها به پیشنهادو توصیه دیگران کتابی را تهیه و مطالعه می کنند،گاهی به سراغ کتاب های مشهور می روند و گاهی نیز به نام نویسنده، عنوان کتاب یا حتی انتشارات و جلد کتب توجه می کنند.

به هر حال گزینش کتاب های مناسب چندان راه مشخصی ندارد.البته این مشکل تنها متوجه کتب داستانی و ادبیات نیست، بلکه انتخاب کتاب در سایر حیطه ها حساس تر نیز هست. اما در ادبیات و رمان ، سلیقه شخص به شدت موثر است.

یک معیار جالبی که در مورد گزینش رمان و داستان ها وجود دارد، با الهام از نمایشناما هانا و خواهرانش، از وودی آلن، به صفحه ۱۱۲ مشهور است.

یک جایزه ادبی در فرانسه ، به نام جایزه صفحه صد و دوازدهم وجود دارد.این عنوان برگرفته از یک دیالوگ در فیلمی از وودی آلن به نام ” هانا و خواهرانش ” است.

در این دیالوگ آمده: “شعر صفحه ۱۱۲ را فراموش نکن. منو یاد تو میندازه”

در این جایزه ادبی ابتدا هیات داوران صفحه ۱۱۲ رمان را مطالعه می کنند و در صورت تایید ، کل کتاب مطالعه می شود. دلیل این امر از سوی برگزار کنندگان این است که همواره در رمان ها ، ابتدای کتاب بسیار جذاب و قابل توجه است، اما در ادامه کم کم کیفیت و جذابیت آن کم شده و کسل کننده می شوند.

آلیسون فلود در مقاله ای که در گاردین منتشر شد ، به همین موضوع پرداخته و نوشته بود: پس از اینکه با این روش آشنا شدم، فوراً به سراغ قفسه کتاب هایم رفتم و سه کتاب از بهترین رمان هایی که خوانده بودم را باز کردم و صفحه ۱۱۲ آنها را خواندم. بسیار جذاب بودند. از آن پس ، دیگر نیازی نداشتم در کتاب فروشی ها ، از روی جلد یا متن انتهای کتاب و عنوان آن انتخاب کنم. بهترین صفحات ۱۱۲ در قفسه شما کدام هستند؟
#arian_x

منابع:
http://www.theguardian.com/books/booksblog/2016/mar/04/judge-a-book-speed-le-prix-de-la-page-112

https://www.oregonlive.com/books/index.ssf/2016/03/how_woody_allen_and_the_french.html

http://coldfrontmag.com/best-woody-allen-poetry-moments-46/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *