ریاضیات و جنبش مترقی : مختصری از انتقاد به ریاضیات

ریاضیات و جنبش مترقی

✍یکی از مبانی اصلی در فلسفه ریاضی ، نسبت ریاضیات با شناخت جهان است.اینکه آیا ریاضیات کشف بوده و یا اختراع ؟ آیا در طبیعت ریاضی وجود دارد یا به کلی یک سری قوانین موضوعه و قرار دادی هستند؟پاسخ به این پرسش ها سالهاست که محل مناقشه بوده و همچنان نیز هست.اما مسأله دیگری که مطرح می شود،نسبت کاربرد ریاضیات است.اینکه دانستن ریاضیات تا چه میزان برای ما ضروریست.

یکی از جنبش های سالهای اخیر در آمریکا ، به نام جنبش مترقی مدعی است که درک عمیق ریاضی برای اکثر دانش آموزان کاربرد نداشته و باعث می شود شوق یادگیری در آنها از بین برود.طبق این نگرش ،آموزش کمترِ ریاضیات، برای دانش آموزان مفیدتر است.

👤یکی از مهمترین چهره های این جنبش ویلیام هرد کیلپتریک ،استاد دانشگاه کلمبیا بود. کیلپتریک اعتقاد داشت آموزش ریاضی ،بیش از حسابان ،برای اکثر جامعه بی فایده است.حتی او پارافراتر از این گذاشته ،معتقد بود ریاضیات پیچیده برای زندگی روزمره افراد مضر است.

🗞البته تاکنون پژوهش های مختلفی در مورد این موضوع صورت گرفته است و بویژه بررسی هایی که باعث شد تا سازماندهی مجدد ریاضیات دوره متوسطه در امریکا شکل بگیرد . برای مثال آموزش جبر در مدارس از کلاش ششم شروع میشد.اما هیچکدام از این پژوهش ها مرز دقیقی را برای آموزش بهتر و کارآمدتر نداشته است.

🔭در دنیای تخصصی و پیشرفته علوم ،مثل کیهانشناسی ، همچنان با نظریاتی که از نظر ریاضی با چالش روبرو هستند مواجه هستیم، یا برعکس با نظریاتی که از نظر ریاضی سازگار بوده اما از نظر تجربی با چالش روبرو هستند.

🎓از سوی دیگر در آموزش و تحصیل پایه ای نیز،بسیاری از افراد تنها به علت معضلی به نام “ریاضی” به حاشیه رانده شده و می شوند.

موضوع دیگر چیزیست که بحران ریاضی در ماهیت خود حمل میکند. ریاضیات همواره جواب های خوبی از دل طبیعت ،جلوی ما گذاشته اند، اما گاهی دچار پارادوکس های حل نشدنی ( لاینحل ) بوده و هستند.باگر وارد فضای خیلی پیشرفته در مورد ابهامات فیزیک شویم، گاهی معادلات تنها یک جورچین هستند. گاهی می توان چند معادله ی صحیح داشت، از نقطه نظرات و زوایای متفاوت، بلای توضیح یک پدیده و پاسخ به یک سوال از جهان هستی. یعنی ممکن است ما با یک پرسش و ابهام در جهان روبرو باشیم، همزمان چند معادله برای آن بسازیم و بهمراه استدلال مناسب ، این پرسش را پاسخ دهیم. در اینصورت یک پاسخ واحد برای یک پرسش واحد نداریم! اینجاست که یک فیزیکدان کارکشته متوجه است که با چه معضل مهمی طرفیم.

پ.ن: از پیچیدگی های تخصصی ، در این مطلب صرفنظر کرده ام تا برای مخاطب غیر متخصص ابهامی نداشته باشد. ولی به زبان خیلی ساده ، نمیتوان علم، فیزیک و جهان را خوب شناخت و همچنان از باورهای علم گراییِ مطلق و مبتنی بر ریاضیات حمایت کرد. این بخش اخر حاوی نظرات شخصی نیز بود، که ممکن است به باور برخی از ریاضیدانان فیزیکدانان و… ، خطا باشد.

#arian_x ✍
📰منابع:
http://www.theatlantic.com/education/archive/2016/01/the-man-who-tried-to-kill-math-in-america/429231/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *