تئوری توطئه ؛ چه پدیده هایی را باید توهم توطئه دانست ؟ از نظر ریاضی احتمال صحت تئوری توطئه های بزرگ وجود دارد؟

تئوری توطئه ؛ چه پدیده هایی را باید توهم توطئه دانست ؟ از نظر ریاضی احتمال صحت تئوری توطئه های بزرگ وجود دارد؟

به طور مختصر واژه تئوری توطئه بری ادعاهایی بیان میشد که بطور پنهانی و همراه با حیله و دسیسه بود، اما رفته رفته محدوده کاربرد این مفهوم به مسائلی که توطئه ای در کار نبود نیز گسترش یافت.
می توان ادعا کرد این پدیده اکنون به شکل یک نوع نگرش درآمده ،البته نه بعنوان جهانبینی یا مکتبی همه جانبه، بلکه بعنوان مفهومی موثر در نگرش به وقایع و رویدادها. اشخاصی که علاقه زیادی به تبیین هایی مغایر و متفاوت با تبیین های رسمی دارند. به شکلی که تعریف واقعه ای علمی،تاریخی،سیاسی،اقتصادی یا اجتماعی را بطور رسمی نپذیرفته و برای آن رویداد علت یا علت های پنهان را جایگزین می کنند. به عقیده برخی جامعه شناسان در جوامع جهان سوم یا جوامع کم سوادتر تئوری های توطئه بیشتر از نقاط دیگر مورد استقبال قرار می گیرند. دلایل مختلف اجتماعی، روانی ، فرهنگی و دیگر را می توان برای این موضوع برشمرد. عوامل دیگری مثل تئوری پردازان توطئه که با هدف خاصی چنین تئوری هایی را رواج می دهند نیز بی تاثیر نیستند.

اما موضوع مهمی که وجود دارد ، تشخیص بین توهم توطئه و توطئه حقیقی است. گاهی در کشورهای مختلف ، از جمله همان کشور هایی که چنین تبیین هایی رواج دارد، بطور حقیقی توطئه هایی صورت می گیرد. برای مثال ممکن است ما ده رویداد علمی یا سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی را به غلط توطئه در نظر بگیریم، اما یکی از رویدادها واقعا توطئه باشد. در تاریخ هر کشوری بعضی از توطئه های حقیقی وجود داشته است که اگر کسی در آن زمان مدعی آن توطئه میشد ، برخی تصور می کردند که دچار توهم توطئه شده است.اما از طرف دیگر وقایع بیشماری وجود دارند که برخی آنها را توطئه می دانند. یکی از مشهورترین تئوری های توطئه سفر ناسا به ماه است .( رد ا‌عای جعلی بودن سفر به ماه) یکی دیگر از تئوری های توطئه مشهور مانند زمین تخت گرایان که معتقدند بیشتر ادعاهای علمی ،دروغ هستند!

اما یک فیزیکدان دانشگاه آکسفورد، یعنی دیوید گریمز چندی پیش با استفاده از محاسبات ریاضی نشان داد که اکثر تئوری های توطئه بزرگ و مشهور امکان صحت ندارند .

در مقاله ای که از سال گذشته تا امروز بارها منتشر شد( آخرین بار 3june 2018) دیوید گریمز نشان داده است تئوری های توطئه در مورد فرود بر ماه یا واکسن و از این قبیل نظرات نمی توانند درست باشند.گریمز نشان داد برای مخفی کردن یک موضوع مهم به مدت ده سال ، باید حداقل کمتر از هزار نفر درگیر موضوع باشند. به همین ترتیب برای پنهان کردن یک راز به مدت یک قرن باید کمتر ۱۲۵ نفر درگیر باشند! در نتیجه ما در معروفترین تئوری های توطئه با بیش از هزاران نفر درگیر ،روبرو هستیم که نشان می دهد احتمال تئوری توطئه در این موضوعات نزدیک به صفر است.

گریمز می گوید هر توطئه ای که بیشتر از ۱۰۰ نفر در آن درگیر هستند، فاش می شود و توطئه های علمی مشهور نمی توانند صحت داشته باشند. پژوهش های گریمز به طور ویژه مربوط به سرطان است، اما گاهی برای نشریات علمی داستان های علمی تخیلی نیز می نوشت. اما پس از اینکه ایمیل های بسیار زیادی از اشخاص معتقد به تئوری توطئه دریافت کرد، تصمیم گرفت در این مورد به تحقیق بپردازد. گریمز گفت: رد کردن تئوری توطئه و اصرار موافقان آن امری مرسوم است ، اما من تصمیم گرفتم با رویکرد متفاوتی به این موضوع بپردازم، یعنی پرداختن به مهمترین اصل توطئه که پنهان کردن آن است.

او محاسبات خود را برای چهار تئوری توطئه بزرگ یعنی؛

۱-مبتلا شدن به اوتیسم از طریق واکسن
۲-تئوری دروغ بودن تغییرات اقلیمی
۳-جعلی بودن فرود بر روی ماه
۴-وجود درمان سرطان و مخفی کردن آن توسط شرکت های داروسازی
گریمز برای اجرای ایده خود، قبل از هر چیز باید احتمال افشاگری یک موضوع محرمانه در زمان را تعیین میکرد . او سه موضوع محرمانه ای را که افشا شده بودند بررسی کرد. موضوع اول مربوط به نظارت بر آژانس امنیت ملی ، که شش سال بعد توسط ادوارد اسنودن افشا شد.


مورد دوم آزمایش تاسکیگی Tuskegee که در آن درمان سفلیس برای مدتی از مبتلایان به بیماری مخفی ماند.در این مورد ۶۷۰۰ نفر درگیر بودند و پس از ۲۵ سال یکی از پزشکان درگیر ماجرا ،آن را افشا کرد. مورد سومی که گریمز آن را بررسی کرد موضوع مربوط به قانون اساسی و اف بی آی بود. همه این موارد عدم پایداری توطئه ها را نشان می داد.

گریمز می گوید: همه ی کسانی کهبه نظریات توطئه باور دارند ، بی منطق و بی فکر نیستند.امیدوارم با نشان دادن اینکه این توطئه ها چندان پایدار نیستند، بعضی از معتقدان به توطئه ، در نظرات ضد علمی خود تجدید نظر کنند. برای اینکه شاید اعتقاد به دروغ بودن فرود روی ماه مضر نباشد، اما اطلاعات و باورهای غلط درمورد واکسن ها می توانند فاجعه آمیز باشند.

گریمز در انتها با محاسبات خود با الگو قرار دادن توطئه های قبلی ، در مورد تئوری های توطئه مشهور کنونی به این نتایج رسید:

اگر فرود روی ماه دروغ بود، بیشتر از ۴۱۱۰۰۰ کارمند ناسا از این توطئه آگاه بودند و حقیقت آن در کمتر از ۳.۷ سال افشا میشد!

مخفی کردن ارتباط بین واکسن و ابتلا به اوتیسم باسد ۳.۲ تا ۳۴ سال پس از شروع آن افشا میشد.

تقلب در تغییرات اقلیمی باید در ۳.۷ الی ۲۶ سال افشا میشد.

مخفی کردن درمان سرطان در ۳.۲ سال توسط یکی از افراد درگیر افشا میشد.

در این محاسبات گریمز بالاترین حد از کیفیت را برای حفظ توطئه لحاظ کرده است.به این معنا که توطئه گران در بیشترین و بهترین حالت تلاش خود را برای حفظ توطئه انجام دهند و هیچ جستجو و تحقیقاتی صورت نگرفته باشد.
#arian_x

منابع

http://www.merriam-webster.com/dictionary/conspiracy%20theoryhttp://www.theguardian.com/science/2016/jan/26/secret-success-equations-give-calculations-for-keeping-conspiracies-quiethttp://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0147905

3 دیدگاه برای «تئوری توطئه ؛ چه پدیده هایی را باید توهم توطئه دانست ؟ از نظر ریاضی احتمال صحت تئوری توطئه های بزرگ وجود دارد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *