دو نوع آب وجود دارد! دانشمندان کشف کردند؛ آب بیش از یک نوع مولکول دارد

دو نوع آب وجود دارد!
دانشمندان کشف کردند؛ آب بیش از یک نوع مولکول دارد

دانشمندان در پژوهشی جدید متوجه شدند همه آب ها یک نوع نیستند و در واقع آب دو نوع است . این کشف با آب سنگین که دارای یک ایزوتوپ سنگین تر از هیدروژن می باشد متفاوت است.

پژوهشگران دانشگاه بازل سوییس برای نخستین بار دو نوع خاصیت مختلف برای آب را تایید کردند.
تاکنون با تصور معمول ما آب معمولی یک مولکول با دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن بوده است.

اما این کشف دو نوع آب که تفاوت هر نوع آن در جهت چرخش هسته روی اتم هیدروژن است.چرخشی که در هسته اتم هیدروژن رخ می دهد مرتبط با فیزیک کوانتومی است و دنیای کوانتوم هنوز ابهامات فراوانی دارد، اما طبق مشاهدات هسته اتم های آب در دو جهت مختلف در گردش هستند.

پروتون ها در هسته هیدروژن با اسپین بالا یا پایین می چرخند و با وجود دو هیدروژن در مولکول آب دو روش امکان دارد؛ یا هر دو پروتون در یک جهت یا در جهت مخالف هم بچرخند.

اگر آنها در جهت موافق بچرخند ½ و اگر در جهت مخالف بچرخند -½ نشان داده می شود. در نتیجه آب به دو نوع اورتو (ortho) و پارا (para) تقسیم می شود.

سرپرست تیم این تحقیقات ، پروفسور استیفن ویلیچ از تیم شیمی دانشگاه بازل است.این پژوهش متمرکز بر تفکیک اب به قطعه های ایزومتریک پارا آب و ارتو آب بوده و برای این مساله از انحراف الکترواستاتیک استفاده شد. در حالی که آب از منحرف کننده رد می شود به دو حالت ارتو و پارا تبدیل می شود.

شواهد این پژوهش نشان می دهد واکنش های شیمیایی ارتو و پارا آب کاملا متفاوت هستند. طبق گفته پروفسور ویلیچ پارا آب ۲۵% واکنش سریع تری از ارتو اب نشان می دهد.این شواهد مرز بین شیمی و فیزیک را کنار می زند و تفاوت شدید واکنش های شیمیایی ، اثرات کوانتومی را در واقعیت نمایان تر میسازد.

علیرغم ابهامات بسیاری که باقی مانده است، اما این پژوهش یک تحول شگفت انگیز بشمار می رود.
نتایج این پژوهش در نشریه nature منتشر شد.

منابع:

https://www.nature.com/articles/s41467-018-04483-3

https://www.unibas.ch/en/News-Events/News/Uni-Research/Water-is-not-the-same-as-water.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *