چقدر گفتگو برای بشر سودمند و حیاتی است؟ ” دیالکتیک “

گفتگو چقدر برای بشر سودمند و حیاتی است؟
{{دیالکتیک}}

در مورد اینکه دیالکتیک چیست، روش ها و ایده های فلاسفه از دیالکتیک سقراط و هراکلیتوس تا امروز ، شرحی مجزا (در مطلبی دیگر) لازم است.چرا که گفتگو نیز از مسائل جدی در آرای اندیشمندان بوده است.اما در اینجا قصد داریم به طور مختصر و تنها با ذکر یک تمثیل به لزوم و سودمندی گفتگو بپردازیم.

فرض کنید شما و یک شخص دیگر نقاش هستید.تنها رقیبی که در دنیا دارید همان یک نقاش است و هر دوی شما معتقدید که از رقیب خود نقاش بهتری هستید.اما تاکنون هیچکدام حاضر نبوده اید نقاشی خود را به دیگری نشان دهید.اکنون هر دوی شما تصمیم گرفته اید که نقاشی خود را به دیگری نشان داده، و هرکدام از شما تابلوی دیگری را نقد کند و ایرادات آن را به دیگری نشان داده تا ثابت کند رقیب خود در نقاشی ایراد بیشتری از شما دارد.

فرض کنید در جلسه اول هر کدام از شما دو نفر، صد ایراد از تابلوی رقیب گرفتید و قرار گذاشتید تا در جلسه ای دیگر دوباره نقاشی خود را برای داوری بیاورید . هر دوی شما از آن روز تا جلسه ی بعدی تلاش خواهید کرد تا جایی که امکان دارد ،ایراداتی را که رقیب گرفته بود بر طرف کرده و در جلسه بعدی با تابلویی بدون ایرادات قبل حاضر شوید. قطعا این بار هر کدام ایرادات کمتری پیدا می کنید و فرضاً در این جلسه صد ایراد قبلی به پنجاه ایراد کاهش پیدا کرده است.حالا فرض کنیم این جلسات را چندین بار تکرار کنید .

پرسش:اگر برای مثال در جلسه پنجم ایرادات تابلو های شما و رقیب را با تابلوهای جلسه اول مقایسه کنیم ،چه تغییری صورت گرفته است؟ صد ایرادِ نخستین جلسه ،با تعداد ایرادات جلسه پنجم یکی است؟پاسخ این پرسش مسلم و واضح است.حتی بدیهیست.

اما برخی از ما تصور میکنیم اگر با هم اختلاف نظر داشتیم، هر چقدر گفتگو کنیم نظر ما و طرف مقابل تغییر نمی کند.این تصور خطا مثل این است که یکی از نقاش هایی که مثال زدیم، بگوید این انتقادات و ایراد گرفتن ها هیچ نتیجه ای نداشت،چون همچنان من نقاش بهتری هستم و نقاش رقیب همچنان از من ضعیفتر است!

حتی اگر تصور یکی از آنها مبنی بر بهتر بودن،صحیح باشد، باز به این معنا نیست که هر دوی آنها در جلسه پنجم، همان نقاش های پیش از انتقاد در جلسه اول هستند.

اکثر آدم ها میپذیرند که گفتگو مفید است، اما گفتگو بر سر اختلاف های اساسی را غالبا غیر سودمند تلقی می کنند.تنها به یک دلیل،آن هم قیاس کلیات نظر خود با نظر مخالف .که همانطور که گفته شد عدم تغییر کلیات نظرات ما در نتیجه ی گفتگو به هیچ وجه به معنای عدم سودمندی اساسی و اجتناب ناپذیر گفتگو نیست.

#arian_x

برای عضویت در کانال تلگرام ما به آدرس زیر مراجعه کنید
@arian_xboy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *