استدلال ربایش و علم مدرن

استدلال ربایش و علم مدرن
یکی از شیوه های مدرن در معرفت شناسی علم امروز، استدلال ربایش یا ربودن(abductive reasoning) است. این استدلال که به عنوان استنتاج بهترین تبیین نیز شهرت دارد در روش علمی نیز کاربرد دارد و اتفاقا بر خلاف آنچیزی که در گذشته منتقدان این شیوه پیشبینی می کردند، نتایج مفید و ثمربخش به همراه داشته است.

❇️همانطور که از نام این استدلال پیداست ، در این روش ما بهترین توضیح و تعریف از یک چیز را نسبت به سایر تعاریف بر
می گزینیم .یعنی برای یک رویداد که از علت آن بی خبریم، چندین فرض مطرح می شود و ما بهترین فرض موجود را بعنوان علت رویداد مورد نظر میپذیریم.
مثال:

🅰در یک شرایط خاصی A پدید می آید.

🆑همزمان فرض های B,C,D برای علت A تبیین می شوند.

🅱فرضیه B از میان فرض های مطرح شده از شرایط منطقی و عقلانی بهتری برخوردار است.

🆎نتیجه میگیریم :B علت A است.

❎این استدلال در دسته استدلال های الزام آور نیست .به عبارت دیگر مقدمات موجود، لزوما برای نتیجه ضرورت ندارند.

➖امروزه در علم برای سهولت بیشتر در پیشرفت ، از این روش نیز استفاده می شود.البته برخی معتقدند که علم از ابتدا و به کلی دارای چنین ساز و کاری بوده است.اما برخی برعکس، حتی وجود چنین شیوه ای در علم را باعث تضعیف آن می دانند و معتقدند در روش علمی گذشته چنین نبوده است.

🔷اما به هر حال این روش به نوعی با تیغ اوکام از شهرت و توجه ویژه ای نزد فلاسفه علم برخوردار بوده و همچنان مناقشات گسترده ای را شکل داده است.(اما از آنجایی که قصد ما در اینجا تنها معرفی مختصر این استدلال بود از توضیح بیشتر صرفنظر می کنیم.)داگلاس والتن نیز کتاب مفیدی با همین عنوان یعنی استدلال ربایش یا ربودن(abductive reasoning) دارد.

#arian_x ✍


🙇‍♂
کانال تلگرام
@arian_xboy

3 دیدگاه برای «استدلال ربایش و علم مدرن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *