ادعاهای ساتیا سای بابا و نقد آنها

ادعاهای ساتیا سای بابا

ساتیا سای بابا یکی از شخصیت های هندی بود که ادعاهای فراوان و ماورایی بسیاری داشت.البته او یک مدعی کوچک نبود که گهگاه در نقاط مختلف دنیا ادعاهای ماورایی و جادویی می کنند. عده ای از افراد سیاسی و مقام های بلند پایه هندوستان به نوعی علنی و غیر علنی از او حمایت می کردند.

ادعاهای بزرگ او از یک سو و از سویی دیگر انتقاد های بسیار به او باعث شهرت روز افزون او میشد و رفته رفته به یکی از بزرگترین مدعیان عرفان های نوظهور در دنیا تبدیل شد.

شهرت او و تردستی ها و کارهای عجیب او باعث شد نظر بسیاری از دانشمندان و پرسشگران به سوی او جلب شود. او در حرکاتی با دست خود اشیای کوچکی مثل دونه های تسبیح و یا اشیایی از این دست پدید می آورد! حتی گاهی از دهان خود اجسامی مثل زنجیر طلا و… بیرون می آورد.

اما آیا او واقعا قدرت ماورایی و جادویی داشت؟یا با تردستی ها و شعبده بازی های ابتدایی مشغول فریب عوام بود؟
قبل از هر توضیحی بهترین شاهد و مدرک در مورد این تردستی ها فیلم کوتاهی است که با دقت روی حرکات او تردستی های او را افشا کرده است.
(برای مشاهده فیلم به این آدرس مراجعه کنید )

شواهد دیگر از سای بابا

در سال ۱۹۷۶ ناراسیم هایا فیزیکدان هندی و معاون رییس دانگاه بنگلور برای بررسی کارهای سای بابا انجمنی تاسیس کرد و سه بار متوالی در نامه ای از سای بابا درخواست کرد معجزات ادعایی خود را در این انجمن پیش روی کمیته مخصوص بررسی انجام دهد. همانطور که قابل حدس بود سای بابا نپذیرفت و گفت:علوم میبایست چیزهای محدود به حواس بشر را بررسی کنند! و همچنین ادعا کرد کارهای او معنوی است و علم نمی تواند این کارها را بررسی کند.البته سای بابا مورد حمایت بسیاری از سیاستمداران و مقام های هند بود، چرا که برخی از آنها مرید او بودند، یا به هر دلیل دیگری از او حمایت می کردند.تا جایی که انجمن ناراسیم هایا را تعطیل کردند! حتی بعدها شکایت های متعددی از سای بابا به اتهام تجاوز جنسی شد، که او در همگی آنها نیز تبرئه شد.

باساوا پرمناند از دیگر کسانی بود که ادعا کرد از سال ۱۹۶۷ کارهای سای بابا را بررسی میکرده و متوجه شده همه آنها تقلب بوده اند.او در سال۱۹۸۶ بعنوان ادعای خلق طلا توسط سای بابا شکایت کرد.شکایت او نیز رد شده و پرونده مختومه شد.
جیمز رندی شعبده باز مشهور در مورد فیلم ها و تردستی های سای بابا اظهار کرد:همه آنها تردستی های ساده ای هستند مشابه کار شعبده بازان.

انتقادات و ایرادات بسیاری به سای بابا گرفته شده و مستند هایی در مورد او ساخته اند و ذکر تمام آنها در اینجا لازم نیست.چرا که دیدن فیلم بالا و چالش های مذکور ،برای سنجش اعتبار ادعاهای او کافیست.البته او ادعا می کرد در سن ۹۶ سالگی فوت می کند ولی در سن ۸۴سالگی (۲۰۱۱) از دنیا رفت.

#arian_x

@Arian_xboy

منابع:

http://www.saibaba.ws/articles/interviewwithjournalistsept1976.htm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/this_world/3813469.stm

http://www.randi.org/encyclopedia/Sai

http://www.eagletv.co.uk/home/guru.htm

http://web.archive.org/web/20010129110700/www.india-today.com/itoday/20001204/cover4.shtml

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/this_world/3791921.stm

http://www.sssbpt.info/ssspeaks/volume33/sss33-17.pdf

http://timesofindia.indiatimes.com/india/Spiritual-leader-Sathya-Sai-Baba-passes-away/articleshow/8070443.cms

1 دیدگاه برای «ادعاهای ساتیا سای بابا و نقد آنها»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *