کشف مهم در مورد ماهیت ماده تاریک!

💥مطالعات جدید ،می تواند بهترین توضیح برای ماده تاریک را ارائه دهد!

🌚تاکنون بهترین توضیح از جهان ما بر اساس ماده تاریک،انرژی تاریک و ماده معمولی بوده است. اما با این حال ما هنوز نمیدانیم که ماده تاریک از چه چیزی ساخته شده است و تنها از کشش گرانشی آن بر خوشه های کهکشان ها به آن پی برده ایم.

⚛تعدادی از ذرات به عنوان نامزد تشکیل دهنده ماده تاریک پیشنهاد شده اند.اما نمی توانیم با اطمینان بگوییم که یک یا چند ذره ماده تاریک را تشکیل می دهد.

⚡در حال حاضر مطالعات اخیر نشان می دهد ذراتی به نام نوترینوها احتمالا بخشی از ماده تاریک را تشکیل می دهند و این مطالعات درک کنونی ما از ترکیب ماده تاریک را به شدت به چالش کشیده است.

❄🔥داغ در مقابل سرد

📄مدل استاندارد می گوید ماده تاریک بسیار سرد است.این بدان معناست که از ذرات نسبتا سنگینی تشکیل شده است.طبق این تعریف باید به راحتی باذرات همسایه ترکیب شده و چیزی که تحت گرانش قرار دارد را تشکیل دهندـ
بنابر این مدل پیشبینی می کند که جهان میبایست از ماده تاریک کوچک،”هاله ماده تاریک” پر شده باشد.که برخی از آنها ادغام شده و بطور پیوسته سیستم های عظیم را تشکیل داده و کیهان یکپارچه را ساخته باشند. به این ترتیب ممکن نیست که ماده تاریک داغ باشد.

☄اما این شامل ذرات بسیار پرسرعت–نزدیک به سرعت نور– نمی شود. به این معنا که ذرات به سادگی قادر به فرار از مناطق متراکم مثل کهکشان ها هستند.
این امر باعث تسریع تجمع ماده جدید شده و منجر به تشکیل جهان می شود.

✴نوترینوها با سرعتی نزدیک به سرعت نور بهترین نامزد برای ماده تاریک داغ هستند.بویژه اینکه آنها نور را جذب نمی کنند و باعث می شود که “تاریک” باشند.
{توضیح:در اینجا با دو مدل متضاد روبرو هستیم،مدل استاندارد که ماده تاریک سرد را پیشبینی میکند و مطالعات اخیر که مدلی داغ از ماده تاریک تعریف میکند}

💻اما طبق بررسی های جدید ، مثل مجموعه ای از شبیهسازی های کامپیوتری از ماده تاریک اختلاف بین مدل استاندارد سرد و مشاهدات جدید بیشتر از قبل شده است.

💬طبق گفته ایان جی مک کارتی ،اخترفیزیکدان دانشگاه لیورپول نتایج مطالعات جدید نشان می دهد که نوترینوها بین 3 الی5 درصد از کل ماده تاریک را تشکیل می دهند.

🔗پ.ن:طبق محاسبات متعددی که در سایر بررسی ها تا امروز انجام شده، همچنان ابهامی در این مورد وجود دارد،اما این مطالعات مبنای بسیار مهمی برای آزمایش های دیگر خواهد بود.

#arian_x 🔄

📰منابع:
https://theconversation.com/our-study-suggests-the-elusive-neutrino-could-make-up-a-significant-part-of-dark-matter-94051

http://www.astro.ljmu.ac.uk/%7Eigm/BAHAMAS

https://academic.oup.com/mnras/article-abstract/476/3/2999/4855951?redirectedFrom=fulltext

https://www.sciencealert.com/new-study-could-provide-the-best-explanation-for-dark-matter-to-date?utm_source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *