چپ یا راست دست بودن به چه علت است؟

✋🤚چپ یا راست دست بودن ما به چه علت است؟

دانشمندان مدتهاست بدنبال این هستند که چرا آدم ها تمایل دارند از یک دست بیشتر استفاده کنند. ما هنوز نمی دانیم چرا مردم راست یا چپ دست هستند.اما برای چندین دهه پژوهشگران فرض کرده اند که منشاء آن درون مغز ما قرار دارد.

اما یک مطالعه منتشر شده در سال۲۰۱۷ شواهد اولیه را ارائه می دهد که نه تنها مغز ماست که تعیین کننده این استعداد است،بلکه نخاع نیز می تواند نقش مهمی ایفا کند!

یک تیم بین المللی از دانشگاه روهر بوخوم در آلمان نشان داده که فعالیت ژنتیکی در نخاع جنین نامتقارن است، و می تواند به ترجیح دست راست یا چپ مرتبط باشد.محققان در مجله ای لایف (e life) نوشتند:این نتایج درک ما را اساسا از علت عدم تقارن نیمکره ای را تغییر می دهد. ایپ چیزی بیشتر از یک فرضیه نیست در مراحل اولیه خود نیست و ما برای اینکه نتیجه چندین دهه تحقیق روی دست و مغز را اثبات کنیم، به تحقیقات مستقل بیشتری نیاز داریم.

🧠یک نکته جالب –چه چیزی قبل از اینکه مغز ما در کنترل حرکت های ما دخالت کند، تعیین کننده این مساله است؟!

بازنویسی سونوگرافی های 1980 و شواهد آن نشان می دهدچپ یا راست دست بودن، در رحم از اوایل هفته هشتم بارداری شکل میگیرد و از هفته دهم به راحتی قابل شناسایی است. تحقیقات نشان می دهد از هفته هفتم بارداری ،کودک در رحم ترجیح می دهد انگشت شست چپ یا راست خود را تکان دهد.از آنجا که حرکات دست توسط قشر حرکتی در مغز آغاز می شود دانشمندان با بیان ژن نامتقارن در قشر مغز و دیگر نقاط مغز این را توضیح داده اند.

اما در جنین در حال رشد قشر حرکتی همیشه به طور کارامد به نخاع متصل نیست.در حقیقت وقتی اولین ترجیح حرکت دست ظاهر میشود،نخاع هنوز ارتباطی با مغز ندارد.در حال حاضر مطالعات نشان می دهد عدم تقارن قابل توجه در حرکات بازوی جنین، قبل از کارایی قشر حرکتی است و با نخاع مرتبط است .از این رو تیم تصمیم گرفت ببیند آیا چیزی که مستقیما در نخاع اتفاق می افتد،ممکن است تاثیر بگذارد. آنها در بیان ژن در ستون فقرات پنج جنین انسان بین هفته هشتم و دوازدهم این را مشاهده کردند.

محققان تفاوت هایی بین مقدار ن های بیان شده در سمت راست یا چپ نخاعی را در هفته هشتم تشخیص دادند. جالب است که این تفاوت در قسمت های نخاعی مشاهده شده است که حرکات دست و پا را کنترل می کند. تیم پژوهشگران همچنین به بررسی فعالیت ژن نامتقارن اشاره کرد و نشان داد که عوامل محیطی کنترل کننده فعالیت نخاعی در سمت چپ یا راست هستند.

عوامل محیطی می توانند بیان ژن را از طریق چیزی که به عنوان ای ژنتیک شناخته میشود کنترل کند. یک لایه ای که بالای ژنوم قرار می گیرد و تعیین میکند که کدام ژن ها روشن و خاموش شوند.مطالعات نشان می دهد از طریق اپی ژنتیک است که عوامل محیطی می تاند باعث افزایش فعالیت ژن در یک سمت نخاع نسبت به سمت دیگر شود.

🔄 #arian_x

📰منبع:
http://feedproxy.google.com/~r/sciencealert-latestnews/~3/LjEgMqLyc8c/we-could-be-wrong-about-why-people-are-left-or-right-handed

4 دیدگاه برای «چپ یا راست دست بودن به چه علت است؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *