قربانیان کرونا ، قربانیان بمباران اطلاعات علمی

قربانیان کرونا ، قربانیان بمباران اطلاعات علمی

در دوران کنونی حجم عظیمی از مقالات و پژوهش‌های علمی وجود دارند که بسیاری از آنها فقط برای رزومه‌سازی انجام می‌شوند . بیشتر آنها فراموش شده، و یا با پژوهش‌های معتبر دیگر باطل می‌شوند. این روند در ظاهر چندان اهمیتی ندارد، اما آسیب‌هایی دارد که امروزه با شیوع ویروس کرونا یکی از این آسیب ها را می‌توان شاهد بود.

آسیبی جبران‌ناپذیر که بواسطهٔ شیوع کرونا دامن‌گیر بشریت و به‌ویژه قربانیان کرونا شد. یک سال و یک ماه پیش ، طی تحقیقاتی در انستیتوی ویروس شناسی ووهان چین،پژوهشگران ویروس شناسی و همه‌گیر شناسی (اپیدمیولوژی) مقاله‌ای منتشر کردند و در آن نسبت به شیوع کروناویروس از طریق خفاش‌ها هشدار دادند.

در این مقاله آمده:

… بنابراین ، بسیار محتمل است كه شیوع كروناویروس ها (مثل SARS یا MERS) در آینده از خفاش ها منشأ بگیرد و احتمال افزایش این امر در چین وجود دارد. از این رو، بررسی کوروناویروس های خفاش به یک موضوع فوری برای تشخیص علائم هشدار دهنده اولیه تبدیل می شود ، که به نوبه خود تأثیر شیوع آن در آینده در چین را به حداقل می‌رساند. هدف از بررسی این است که به جمع‌بندی دانش فعلی در مورد تنوع ویروسی ، میزبان مخزن ، و توزیع جغرافیایی کوروناویروس های خفاش در چین پرداخته شود، و در نهایت هدف ما پیش بینی نقاط مهم ویروس و پتانسیل انتقال گونه های متقابل آنهاست.”

این مقاله که به طور جدی در مورد شیوع کرونا و خطرات آن هشدار داده بود، در میان انبوهی از مقالات و پژوهش‌های بی ارزش گم شده بود. پژوهش‌هایی که تنها برای روزمه‌سازیِ محققان صورت می‌گیرد و حجم عظیمی از داده ها را ایجاد می‌کند که در نهایت منجر به دفن شدن مقالات مهمی از این دست می‌شود.

بنابراین قربانیان کرونا یا این نوع بحران‌ها، قربانیان حجم عظیم داده‌ها در عصر اطلاعات هستند.این تنها آسیبی نیست که این موضوع در پی داشته و خواهد داشت، اما بی تردید مهمترین آسیب این معضلات است. از یک طرف حجم انبوهی از داده‌های علمی و از طرفی بی‌توجهی به یافته‌های علمی از سوی اکثر افراد موجب خلع سلاح بشر در برابر این حوادث می‌شود. بی توجهی به تنها سلاح و ابزار بشریت در برابر حوادث.

آرین رسولی

منابع

https://www.mdpi.com/1999-4915/11/3/210/htm

.https://doi.org/10.3390/v11030210

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *