فرضیه باغ وحش جان بال؛

👽فرضیه باغ وحش و جان بال

✍چندی قبل مطلبی در یک سایت علمی منتشر شد مبنی بر فرضیه باغ وحش و مطالعه انسانها توسط فرازمینی ها توسط جان بال.

این فرضیه کاملا شبه علم است. و از آن دست مطالب پرشماری که به شدت باعث گمراهی مخاطب در شناخت مسائل علمی پیرامون فرازمینی ها خواهد شد.

هر زمان دانشمندی با هر سطح علمی و جایگاه معتبر نظری ارائه دهد که ویژگی های یک فرضیه علمی را نداشته باشد، نظر شخصی بوده و ارزش و اعتباری نخواهد داشت. البته جان بال آنچنان در جایگاه بالایی نبوده ،اما اگر هم بود، نظرات شخصی او هیچ ارزشی در حیطه علم نخواهد داشت.

🔰اما چرا این فرضیه شبه علمی است

علت اول اینکه این فرضیه با پیشفرض های ذهنی شخص ارائه شده و نه تنها مدرک و شواهد علمی برای پشتیبانی ندارد، بلکه استدلالی برای اثبات پیشفرض ها ارائه نشده است. وقتی بال یا شخص دیگری مدعی میشود فرازمینی ها در آنسوی کیهان مشغول مطالعه انسان و کره زمین هستند، کوچکترین دلیل،مدرک و شواهدی ارائه نداده و از سوی دیگر با خلط مباحث علمی چون ارائه پارادوکس فرمی سعی بر علمی جلوه دادن تخیلات شخصی خود داشته است.

سوالی که در اینجا مطرح میشود این است: اکنون اگر مدعی شویم فرازمینی ها از ما متنفر هستند ولی توانایی نابود کردن ما را ندارند، آیا تفاوتی بین فرضمان با فرض بال از نظر اعتبار وجود دارد؟

بال علاوه بر این مدعی میشود آنها از تکنولوژی پیشرفته برخوردارند.

پرسش بعدی این است :اگر بگوییم آنها از تکنولوژی برابر با ما برخوردار هستند، چه تفاوتی بین فرض ما با فرض بال،از نظر شواهد و اعتبار وجود دارد؟هیچ. تمام فرض ها به یک اندازه مدرک و شواهد دارند؛ صفر!
اما شبه علمی بودن این فرضیات به علت ورود آنها به علم و از طریق بیان علمی قضایاست.

نکته دیگر اینکه حتی بال و دیگر همفکران او ،جزییات امور فرازمینی ها را نیز می دانند!اینکه آنها با احتیاط ما را مطالعه میکنند، یا اینکه ما برای آنها ارزشمند هستیم!

📎پ.ن:اینکه سایت های خبری اخبار علمی اشتباه ،شبه علم و… منتشر میکنند ، جای تاسف دارد.اما میتوان گفت به علت عدم تخصص همه جانبه آنها ،گاهی ممکن است خطایی رخ دهد. ولی اگر صفحات و سایت های مثلا علمی چنین مطالبی منتشر کنند بسیار ناامیدکننده است.

#arian_x ✍

2 دیدگاه برای «فرضیه باغ وحش جان بال؛»

  • دسامبر 19, 2018 در t 3:35 ب.ظ
    Permalink

    سلام دمتون گرم.
    واقعا جای تاسف داره که چنین وبسایت های خوبی مثل شما که با شبه علم مقابله کنند، خیلی کم هستند.
    مثلا اگر شما بخواین درباره یک شبه علم به زبان فارسی تحقیق کنین، تمام منابع، آنها را تایید می کنند! :l

    ممنون از شما. حتما ادامه بدین.

    پاسخ دادن
    • فوریه 5, 2019 در t 3:14 ق.ظ
      Permalink

      ممنون از نظرتون، بله متاسفانه همینطوره. امیدواریم مفید باشیم. سپاس بیکران از لطف شما

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *