روز یا هفته جهانی نجوم چیست؟

روز یا هفته جهانی نجوم چیست؟

 

در این روز منجمان آماتور (برخی مواقع حرفه ای ) سعی دارند عوام مردم و شهروندانی که هیچ شناختی از نجوم و ستاره شناسی ندارند را با این علم آشنا کنند.

 

تصور رایج عموم جوامع بر این است که علوم ، دنیای پیچیدگی هایی است که تنها متعلق به دانشمندان است و تا حدود بسیار زیادی ارتباطی با زندگی روزمره ندارد و علاوه بر این هیچ جذابیتی در آن پیدا نمی شود.سعی بر این است این تصور خطا ، در روزهایی مانند روز نجوم ، تصحیح شده و عموم مردم از شگفتی ها و زیبایی های خارق العاده در دنیای نجوم آگاه شوند.همچنین با اهمیت علوم در این حیطه ها بیشتر آشنا شوند.

 

به تعبیر ساده تر هدف این روز کاهش فاصله ی ارتباط بین دانشمندان و پژوهشگران با عموم مردم است.بعضی از کشورها مدت یک هفته یا یک روز به همین مناسبت در های آزمایشگاه ها و رصدخانه ها را باز میگذارند.

 

داگ برگر سالها پیش پیشنهاد کرد به جای اینکه مردم در این روزها به خارج از شهر بروند(رصدخانه ها معمولا برای دوری از آلودگی نوری خارج از شهر هستند)، تلسکوپ ها را به داخل شهر بیاورند.

 

در سراسر جهان این روز تحت هماهنگی اتحادیه نجوم قرار داشته و برگزار مدشود.این انجمن یکی از روزهای آخر هفته میان ۱۵آوریل تا۱۵ می را که ماه در حالت تربیع اول است را بعنوان روز جهانی نجوم اعلام می کند.

 

زمانی که ماه در وضعیت تربیع قرار می گیرد ،ظهر طلوع کرده و ساعت ۶بعد از ظهر (تقریبا) به بیشترین ارتفاع نسبت به افق رسیده و نیمه های شب غروب میکند. بنابر این پس از ظهر میشود با تلسکوپ های اماتور ،پستی بلندی های ماه را مشاهده کرد.

 

#arian_x

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *