💢تکنیک ویرایش ژن کریسپرچیست؟

✴️تکنیک ویرایش ژن کریسپر چیست ؟ کشف این تکنیک، باعث میشود در آینده بشر، هر تغییری از جمله رفع تمام بیماری ها و کسب زیبایی و قدرت ممکن شود؟

امروز سایت futurism یک فیلم کوتاه از عملکرد واقعی کریسپر منتشر کرد،که قبل از اینکه این کلیپ را بفرستم، لازم است ابتدا در مورد کریسپر توضیحی ساده و مختصر (غیر تخصصی)بدهم.

ما میدانیم که اکنون،اگر برای مثال یک جهش ژنتیکی خاص و حامل سرطان ،به نسل بعدی منتقل شود،و مثلا این جهش باعث مرگ شخص، در میانسالی شود، این امر ژنتیکی بوده ، یا مثلا چهره افراد و خصوصیات گیاهان و مواد غذایی و غیره. ساختار تمام اینها بستگی به ژن های سازنده دارد.و ما هر نقص و کمبودی که حس میکنیم ، کاملا وابسته به ساختار ژنی است. اما تکنیک ویرایش ژن کریسپر که چند سالی است به یکی از مهمترین و جالبترین مسائل علم تبدیل شده ، میتواند باعث تغییر در ساختار ژن ها شده در نتیجه اگر در آینده تمام پیشبینی های مرتبط با این تکنیک و فناوری درست از آب در بیاید، تحول عظیمی در دنیای بشر اتفاق خواهد افتاد.CRISPR مخفف عبارتی طولانی است که برگردان آن به فارسی، خیلی واضح نیست(تناوب های کوتاه پالیندرومی فاصله دار منظم خوشه ای)در اصل یک سیستم ایمنی پنهان در کد ژنتیکی سلول های ما است.این ژن هاودر توالی های کوتاه و فواصل مشخص تناوب(به نوبت عمل کردن) می یابند.حال اگر این سیستم ایمنی ، مثلا ژن حاوی ویروسی که تلاش میکند DNA خود را وارد DNA سلول میزبان کند،فضایی بین این تناوب میسازد تا ویروس موفق نشود. این سیستم که در کلیپی که در ادامه مشاهده میکنید CRISPR-Cas نام دارد و میتواند کدهای نامناسب را که در میان این فواصل قرار میگیرند،به وسیله آنزیم هایی خاص از DNA بیرون بکشد.cas9اولین آنزیم کشف شده توسط CRISPR-Cas بود و کاملا شبیه به یک قیچی عمل کرده و دانشمندان بدینوسیله DNA را ویرایش میکنند.

حالا با این کلیپ که امروز futurism منتشر کرد، یک گام جدی به سمتی برداشتیم که مشخص نیست، سودمند یا مضر باشد!

تصور کنید همین حالا تلاش هایی که بوسیله تیغ جراحی برای زیبایی میشود، بتواند روزی به شکلی طبیعی انجام شده، و شخصی با استفاده از ویرایش ژن خود، چهره خود را زیبا کند.یا حتی فرض کنید یک خلافکار تغییر چهره دهد ! (البته بحث اینکه چقدر سودمند یا مضر خواهد بود، یک بحث مجزا و مفصل میطلبد و در اینجا اجتناب میکنیم)و اینکه شاید علاوه بر انسانها،محصولات غذایی و گیاهان و …نیز با این تکنیک کاملا قابل تغییر و افزایش کیفیت باشند. نکته جالب دیگر اینکه مساله بر سر کشف و انحصار این کشف مساله مهم و بسیار پیچیده ای بوده. دودنا و کارپنتیر ابتدا این کشف را به ثبت رساندند، و سپس MIT با پراخت مبلغی هنگفت صاحب آن شد.کشفی که شاید در آینده ای نه چندان دور جزو تاریخی ترین اکتشفات بشر محسوب شود.و ارزش مالی آن به ارقامی نجومی برسد.
#arian_x ✍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *