تاثیر نور ماه بر انسان ؛ آیا نور ماه کامل بر انسان تاثیراتی مثل جنون دارد؟!

تاثیر نور ماه بر انسان ؛ آیا نور ماه کامل بر انسان تاثیراتی مثل جنون دارد؟!

❌تاثیر ماه روی انسان یکی از ادعاهای شبه علمی است که ریشه در باورهای باستانی دارد.اما تا امروز تغییراتی در جزییات آن پیدا شده است.امروز باورمندان به چنین ادعایی ،استدلال می کنند؛ گرانش ماه در زمان ماه کامل بر آبِ موجود در مغز ،یا بدن ما تاثیر می گذارد.همانطور که ماه بر جذر و مد دریا و اقیانوس تاثیر میگذارد.

🌝اما ابتدا ببینیم چرا این باور ریشه در باستان دارد؟

🌛به کلمه lunatic به معنای مجنون ،و خود کلمه مجنون در زبان ما دقت کنید.lunatic بر گرفته از luna که الهه ماه در میان رومیان باستان بوده است بر میگردد و به وضوح تا همین سالهای قبل از رواج علوم ،تصور بر ماه زدگی در مورد جنون رایج بود. اما در واژه عربی مجنون برگرفته از جن زدگی است .یعنی تصور بر این بود که فرد مجنون جن زده است. در واژه دیوانه نیز، باوری مشابه وجود داشت که شخص دیوانه دیو زده است. در اینجا کاملا این واژگان و باورهای تاریخی پشت آن ، آشکارا نشان می دهد که در میان هر جامعه باستانی به واسطه عدم پیشرفت علم، تصورات دیگری راجع به جنون وجود داشت.

🌎اما شبه علم در دنیای امروز ما دلیل دیگری مثل تاثیر گرانش ماه بیان میکند.حال ببینیم تاثیر گرانش ماه روی بدن ما چقدر است؟ جورج ابول از دانشگاه کالیفرنیا میگوید تاثیر یک پشه روی بازوی ما از تاثیر ماه روی بدن ما بیشتر است،اما تاکنون گزارشی از تاثیر غضروف پشه نشده است!

🌊نیروی گرانش ماه روی مایعات و منابع آب مانند مثل اقیانوس و دریاچه ها تاثیر می گذارد.اما مغز انسان جزو این منابع محسوب نمی شود.نکته مهمتر اینکه مروجان شبه علم اثر گرانشی ماه را در ماه کامل می دانند.در صورتی که اثر ماه در ماه کامل یا حتی ماه گرفتی(یعنی حتی در زمان عدم وجود ماه) و زمان های متفاوت تغییری ندارد.از طرفی تحقیقات دیگری را مدعی هستند که نشان می دهد جرم و جنایت در زمان ماه کامل افزایش می یابد.یا مثلا تصادفات بیشتری رخ داده یا سبب بیخوابی می شود.چنین تحقیقات معتبر و پیوسته ای وجود ندارد. یعنی تحقیقاتی در یه چرخه تکرار پذیره بلند مدت،مثلا پنج شش دوره تحقیق تکرار شود و همواره این مساله تایید شود.
حتی تحقیقات دیگری بوده که وضعیت عادی آن را نشان داده است و دلایل دیگری که در تک تحقیقات جهت دار صورت گرفته را نشان دادند.مثل تحقیقی که ایوان کلی،جیمز روتتون و راجر کالور ،بیش از ۱۰۰مطالعه و پژوهش مختلف را در سال ۱۹۹۱ بررسی کردند. برای مثال در گذشته و دوران قبل از اختراع ابزار روشنایی،افراد زیر نور ماه سخت تر می خوابیدند.یا نمونه هایی از این مواردـ

#arian_x ✍

❓❓❔❓❓
🌚🌚🌝🌚🌚
@Arian_xboy
🖥منابع

https://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2016/10/24/dear-science-does-a-full-moon-really-change-human-behavior/

https://www.scientificamerican.com/article/lunacy-and-the-full-moon/

http://www.csicop.org/si/show/the_moon_was_full_and_nothing_happened

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *