استفاده از کوانتوم در شبه علم

❌کانال های شبه علم و استفاده از واژه کوانتوم

✍تا کنون کانال های زرد شبه علمی بسیاری دیده ایم.بعضی ها تحت نام های علمی مطالب علمی و شبه علمی را مخلوط کرده و به خورد مخاطب نا آشنا می دهند.برخی دیگر کاملا مطالب شبه علمی را رواج می دهند و بین مطالب آنها هیچ مطلب علمی دیده نمی شود،به جز اسامی و واژگان علمی که چاشنی مطالب خود می کنند. از ماه گذشته تا امروز سه کانال شبه علمی از طرف دوستان برای من ارسال شد و این سه واقعا تاسف آور بودند.یکی از آنها که کاملا از وقیح ترین مطالب شبه علمی را رواج می دهد، دارای سیصد و شصت هزار مخاطب است!!! (علت استقبال مخاطبان از این دست مطالب بحث دیگریست که به آن در مطلب دیگری میپردازیم.)

در نام این کانال از واژه اسرار کوانتوم استفاده شده است که لازم دیدم توضیح مختصری عرض کنم.
کوانتوم واژه ایست که اخیرا بیشترین دستبرد شبه علمی به آن شده است.علت این امر پیچیدگی و در عین حال جذابیت و ابهامات این پدیده علمی است.فعالان حوزه فلسفه علم و ترویج علم در این امر اندکی کم کاری داشته اند.البته کم کاری آنها در حقیقت علتی جز سازوکار انحصاری مجلات و نشریات ما نیست، که در تمام آنها فقط چند نفر معدود شرایط انتشار دارند.به همین دلیل اگر یک نفر در این مورد یک مطلب منتشر کند، دیگر چنین مطلبی را در نوشته های آینده خود مدام تکرار نمی کند.در نتیجه نهایتا یکی دو مطلب در این باب،در کل نشریات علمی ما بیشتر ارائه نشده است.

اما ببینیم کوانتوم چیست و معنای آن چه مفهومی دارد که مروجان شبه علم که کمترین اطلاعی از آن ندارند مدام از این واژه سواستفاده می کنند؟آیا اصلا کمترین ارتباطی وجود دارد؟

اصطلاح کوانتوم در فیزیک به معنای کمترین مقدار ممکن از یک کمیت است. یک کمیت کوانتیده تنها می‌تواند مضرب صحیحی از کوانتوم آن کمیت را بدست آورد. برای مثال، مقدار بار الکتریکی یک جسم باردار شده، همواره مضرب صحیحی از بار الکتریکی یک الکترون است. هیچوقت مقدار بار الکتریکی یک جسم ۳/۵ برابر بار الکتریکی یک الکترون نخواهد بود. در اینجا به مقدار بار الکتریکی یک الکترون، یک کوانتم بار می‌گویند و بار الکتریکی جسم هم کمیت کوانتیده آن است.پس ما وقتی می گوییم کوانتوم، معنا و یا حالت عجیب و غریبی را مدنظر نداریم، بلکه به بنیادی ترین ذرات نظر می کنیم.این ذرات که واحد های کوانتومی ما هستند شناخته شده هستند، رفتار آنها تا جایی که علم به آنها پرداخته و کشف نموده قابل بررسی و شناخت است.مروجان شبه علم اطلاع ندارند که ابهامی در عملکرد ذرات وجود ندارد که آنها کشف نموده باشند. بلکه هر ابهامی که مطرح است ، اگر آنها کاشف پاسخ آن بودند،دیگر ابهام نبود و در مراکز علمی سراسر دنیا تدریس می شد،نه کانال ها و صفحات شخصی آنها با مخاطبان غیر متخصص.در واژگان آنها به مساله دیگری می توان پی برد؛اینکه حتی از فیزیک در سطوح دبیرستان نیز اطلاعی ندارند.

مکانیک کوانتومی

مکانیک کوانتومی نظریه ای است که به بنیادی ترین مسائل فیزیک نظری در مقیاس میکروسکوپی می پردازد .مقیاس بررسی مکانیک کوانتوم در اندازه های ثابت پلانک است.یعنی به کوچکی ۶٫۶۲۶x۱۰-۳۴
شش ممیز شصت و سه ضربدر ده به توان منفی سی و چهار !
تفاوت مکانیک کوانتومی با مکانیک کلاسیک در همین مقیاس ها هستند. یعنی در آزمایش های اتمی و زیر اتمی دیگر مکانیک کلاسیک نیوتنی و الکترو مغناطیس کلاسیک بکار نمی رود و پاسخ صحیح به ما نمی دهد و مکانیک کوانتومی در این مقیاس بکار رفته و کاربرد دارد. اما این به چه معناست؟آیا در مقیاس بزرگ هم ما مکانیک کوانتومی بکار میبریم؟خیر به هیچ وجه، بلکه برعکس بزرگترین پرسش علم امروز سازگاری کوانتوم و نسبیت ، یعنی نظریه ی همه چیز (The Theory of Everything) است.

برعکس هرجا در شبه علم که از واژه کوانتوم استفاده می شود،چند اشتباه کودکانه و سطحی رواج دارد.

۱-کوانتوم همانطور که گفتیم در مقیاس اتمی و زیر اتمی است، معنای آن نیز کمترین کمیت هاست.پس بکار گیری آن تحت عنوان اسرارکوانتومی و… کاری مهمل است.ما در علم در مورد این کمیت های زیر اتمی اطلاعات گسترده ای داریم، اما ابهاماتی نیز داریم. اگر منظور شبه علم جاییست که از آن اطلاع علمی داریم، پس ضدیت با علم دارد.اگر عینا چیزی را که علم تبیین می کند را نقل می کردند، دیگر چیزی فراتر از علم ادعا نمیشد.اگر هم چیزی فراتر از علم ادعا می شود(که میشود) باید از سایر دستورات قبلی علم پیروی شود. برای مثال ما اگر واژه کوانتوم را بکار میبریم، از مقیاس کاربردی آن گرفته تا کلیه اصول آن باید پیروی کنیم. در صورتی که کاملا برعکس مروجان شبه علم فقط و فقط واژه کوانتوم را به ادعاهای سراسر مضحک خود اضافه می کنند. مثل اینکه ما اسم آهن را روی پنبه بگذاریم.و بگوییم این پنبه قدرت و زخامت آهن دارد،چون واژه آهن را روی آن گذاشتیم!
۲-کاربرد کوانتوم در مقیاس اتمی است، اما در شبه علم ، برای پرداختن به هر چیزی که در زندگی روزمره در حال سپری شدن است، از این واژه استفاده می کنند! برای مثال در کانال مذکور (با ۳۶۲هزار مخاطب) برای پاس شدن چک از انرژی و روش کوانتومی نام برده شده بود!برای کسب ثروت!
یا برای مثال از دوره های پاکسازی کوانتومی ! حال اینکه آیا اصلا در این مقیاس که اصلا مروج شبه علم کمترین دانشی از آن ندارد، پاک و غیر پاک معنا دارد!؟ همین که شخصی در پس یا پیش کوانتوم واژه پاکسازی گذاشته است، به معنای عدم شناخت مطلق او از واژه کوانتوم است. وقتی برای کمترین کمیت ذرات واژه کوانتوم بکار می رود،یعنی بار ارزشی بر آن مترتب نیست. کثیفی یا هر چیزی که نیاز مند پاکسازی باشد، دو حالت دارد:یا فیزیکی است یا مفهومی.

⚫️اگر فیزیکی است، خود از واحد های ریزتر کوانتومی تشکیل شده است.یعنی اتم ها و ذرات زیر اتمی کثیف یا تمیز نمی شوند.این را هر شخصی با ابتدایی ترین دانش از فیزیک می داند.

اگر هم مفهومی باشد، دیگر بکار گیری یک امر فیزیکی در آن بی معناست.برای مثال شخصی به من توهین می کند، شخص دیگر به من پیشنهاد دهد برای اینکه توهین او را به یک حرف محترمانه تبدیل کنی باید ذرات صوت او را پاکسازی کنی! یا معنای ساده تر ؛ تعمیم امر مفهومی به امر فیزیکی یعنی مدعی معتقد است یک الکترون میتواند کثیف ،زشت، بد و…باشد و الکترون دیگر پاک، زیبا،خوب و…باشد!

➕➖۳-انرژی مثبت و منفی اصطلاح رایج در میان این مروجان شبه علم است.آنها از یک کاربرد غلط لفظی عامیانه از واژه مثبت و منفی سواستفاده های بزرگی کرده و می کنند.ما گاهی در مکالمات عامیانه از مثبت به معنای خوب و منفی به معنای بد استفاده می کنیم.این اصطلاح از هر جایی که باب شده، موجب سواستفاده های شبه علمی شده است.ما در فیزیک بار الکتریکی مثبت و منفی داریم.این نامگذاری فقط و فقط یک رفتار را توضیح می دهد .یعنی بین دو ماده یا جسم با بارهای هم نام نیروی رانش ایجاد شده و برعکس اگر ناهم ‌نام باشند، بین آن‌ها ربایش ایجاد می‌شود. و هیچ یک از دو بار ارزش مفهومی خوب و بد ندارند.نکته مهم تر اینکه به هیچوجه بار الکتریکی تولید و از بین نمی رود،که شخصی ادعا کند بار خوب یا بد که گفتیم بی معناست تولید کند!بار الکتریکی یک خاصیت پایسته در ماده است.یعنی تولید یا حذف نمی شود. پس به کلی ادعاهایی که مثبت و یا منفی سازی را شامل شود، این اصل ساده فیزیکی را هم نقض می کند.

اگر به عمق ادعاهای شبه علمی این دست کانال ها و صفحات دقت کنید ، احتمال دیوانگی یا کلاهبرداری علنی آنها را می دهید. یعنی توهم و عدم سلامت ذهن آنها.چرا که اگر ما ذهن سالمی داشته باشیم، با هیچ منطقی از خودمان چنین ادعاهای مضحکی نخواهیم ساخت،مگر اینکه بدنبال سو استففاده از عدم سواد مخاطب باشیم.

💸نکته دیگر اینکه در این کانال و صفحات مشابه دیگر همواره با یک راه دریافت پول مواجه می شوید.فروش فیلم ها و جلسات مختلف کلاهبرداری ،از نمونه های آن است.

#arian_x ✍