تفکر جنسی ؛ از تابوشکنی به تابوسازی

تفکر جنسی ؛ از تابوشکنی به تابوسازی

برای اینکه تشخیص دهیم چه کسی در مسیر خردورزی، کسب دانش و دوری از جهل قدم برمی دارد تنها یک نکته کافیست. در ذهن آن شخص چقدر مسائل جذاب و با اهمیت وجود دارد که ربطی به سکس ندارد. اگر بخواهیم این مطلب را در یک جمله خلاصه کنیم به جمله ای فوق العاده از “آلدوس هاکسلی” ( نویسنده انگلیسی، پسر توماس هاکسلی زیست شناس) باید اشاره کنیم ؛ روشنفکر کسی است که چیزی جذاب‌تر از سکس کشف کرده باشد.

تمام دغدغه و ذهن یک شخص سطحی نگر خلاصه می شود در روابط جنسی. وضع جوامعی که روابط جنسی تمام افکار آنها را چنگ می زند ، هیچگاه به آگاهی و بینش مناسب ختم نمی شود.

اگر این را بپذیریم ، آنگاه سوال این است که در جامعه ما چقدر اندیشه ها محدود به سکس است؟ کافیست نگاهی به جستجوهای پرتکرار گوگل، تبلیغات (در شبکه های آزاد ماهواره ای) و شبکه های اجتماعی بیاندازیم. تمام اینها تنها به دو مورد ختم می شود، زیبایی یا روابط جنسی، که مورد اول هم تقریبا به همان روابط جنسی ختم می شود.

فستیوالی از نمایش جذابیت جنسی در اینستاگرام نیز تاییدی است بر همین موضوع، مردها در نمایش فیزیک بهتر و زن ها با نمایش چهره های جراحی شده . آمار جراحی زیبایی و نکاتی از این دست هم که دیگر تبدیل به کلیشه شده است.

تمام اینها نشان از محدوده ی تنگ یک جهانبینی تک ساحتی است.تنها یک دغدغه وجود دارد و تمام دغدغه های دیگر در نهایت به همین یک دغدغه ختم خواهد شد.

اما دسته ای قابل سرزنش تر ، کسانی هستند که به خیال خود نگرشی خردورزانه و روشنفکرانه دارند. این دسته مدام در حال سرزنش تابو ها هستند و مدام در حال ادعای تابوشکنی.آنها معتقدند نباید رابطه جنسی که یک عمل و نیاز طبیعیست را به تابو تبدیل کرد.اما بیشتر از سایرین در حال تابوسازی هستند. برای این دسته نیز آنقدر روابط جنسی غول بزرگیست که تمایل دارند از زمین و زمان زوایای مختلف این روابط را بررسی کنند.تحت عناوین مختلف (برای مثال علم،روانشناسی و …) به این غولی که در ذهنشان وجود دارد بپردازند و با این توجه بی حد و اندازه ی خود به سکس، تابویی بزرگتر از آنچه که بود می سازند. آنها از طرفی مدعی هستند که نباید از یک نیاز طبیعی و ساده ی بشر تابو ساخت،آنوقت همین نیاز طبیعی و ساده چنان مورد توجه آنهاست که هیچ چیز در دنیا به این اندازه توجهشان را جلب نمی کند. حتی در محافل مختلف علمی یا مباحث مختلف دیگر کافیست حرفی در مورد روابط جنسی زده شود، آنگاه شور و شوق و اظهارات متعدد افراد را خواهید دید. سوالی که مطرح می شود این است که آیا این یک نیاز طبیعی ، ساده و ابتداییست که تمام دغدغه ها و توجه آنها معطوف و محدود به آن شده است؟ این توجه شدید و بت سازی از این مقوله ابتدایی و طبیعی ،تابوسازی نیست ؟! (برخی روانشناسان از فروید تا لاکان و بدیو به علل این موضوع پرداخته اند که وارد آن نخواهیم شد.)

اما اگر ادعا کنیم که سکس هم یک نیاز طبیعی است، آنوقت هیچ دلیلی وجود ندارد که بیش از غذا خوردن به آن توجه کنیم. اما ایراد این توجه و سطحی نگری و تابوسازی (به شکل جدید که به نام تابوشکنی ، تابوسازی متفاوت ایجاد می شود) چیست؟ بطور خلاصه این نوع تفکر محدود و غول سازی از یک پدیده طبیعی،توجه افکار جامعه را از هر مسأله و دغدغه ی مهم دیگر منحرف می کند. تا زمانی که تنها دغدغه ی ما “در عمل” ، یک نیاز ابتدایی باشد، هیچ توجهی به دغدغه های دیگر نداریم و به قول هاکسلی در جامعه هیچ روشنفکر واقعی نخواهد ماند .

#arian_x ✍

4 دیدگاه برای «تفکر جنسی ؛ از تابوشکنی به تابوسازی»

  • ژانویه 9, 2019 در t 9:25 ق.ظ
    Permalink

    درود بر شما؛
    سایت خیلی خوبی دارید و نوشته هاتون هم سودمند هست. من مرتب مطالعه میکنم و نکات مهمشو یادداشت میکنم.
    با قدرت ادامه بدید.
    با مهر و سپاس/

    پاسخ دادن
    • فوریه 5, 2019 در t 3:09 ق.ظ
      Permalink

      سپاس از نظرتون. افرادی مثل شما هم انگیزه میدن . مرسی از لطفتون.

      پاسخ دادن
  • آوریل 14, 2022 در t 7:09 ب.ظ
    Permalink

    سلام
    بسیار عالی و با لحاظ کردن ارزش ها و واقعیات به بررسی مسائل میپردازید.همچنین تفکر نقادانه در مطالب شما دیده میشود که این خیلی خوشایند است.تفکررادیکالی هم ندارید و بسیار نرم و منعطف با موضوعات برخورد میکنید.
    سپاس لطفا ادامه دهید.🙏

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.